>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Sunday, November 28, 2010

XDe kek utk my birthday..

alahai..ni la thn pertama yg paling xbest buat mama pas berstatus bini org...hemm..dh ler mr papa wish kt mama lewat...plg sedih bila xde pn kek...hemm..walaupun asalnya nk bakar kek sendiri tp sbb my papa tetiba ckp nk blk kg...so xde la operasi bakar membakar birthday kek sndiri..ingtkn dpt la kek kt kedai..tp hampehhh...sungguh sedih....nape jd cmni lak...adoi...mungkin ada la 2 hikmah disebaliknya kn...xperla..mama harap di umur yg baru ni banyak yg akan diubah n berubah...moga jugak rezeki mama akan melimpah ruah n mama dalam keadan baik dr segi emosi n fizikalnya...hemm..hnya 2 yg mama harapkan..xde yg lain...moga dlm keredhaan drNya...amin...xper la xde kek n wish lmbt dr something special..yg pentng...mama happy...


Thursday, November 25, 2010

Esok My Birthday...

Alahai..esok my birthday...tp rasa xbest jer smbut birthday thn ni...ingt my papa xblk kg hari..tup2 dapat call dia ckp nk blk kg..habis program nk celebrate kt my umah...huhuhu..kecewanya...per2 moga mama akan peroleh kebahagian dgn penambahan umur mama yg baru..moga jugak..rezeki mama melimpah ruah di umur yang baru n mama akan bahagian serta panjang umur di samping insan2 yan tercinta...amin...ceh..ayat doa untuk diri sendiri..hehehe..xperla..tp 2 doa utk diri mama la...n sedikit harapan yg tersemat dihati mama....

ok utk peserta contest mama anjur harap bersabar yekk..bz sgt...jnji hari 2 nk bgtau esok semnpena birthday mama kn...tp time janji ngn org la byk lak keje kt opis ni...nk kena handle kursus la..mcm2 hal..adoi..mama pening sgt ni..result dh ada kt tgn tp mama xsempat nk buat entry lg...tgu yekk....

Tuesday, November 16, 2010

Half Day Hari ni..

syok tul keje hari ni...half day jer..blh la blk kg awal2..hemm..myb harini mama n family direct balik ke ceneh...sebabnya ikut perancangan awal nk blk ke ceneh pagi raya pas solat raya kt kg papa..tp bila tau blh blk kul 1...my papa putuskan nk blk hari ni gak...yuhoooo..xsabar nk balik...tinggal 1jam lebih jer lg....


Semoga perjalanan pergi & balik kami berjalan lancar n selamat..amin...

Selamat hari raya Aidiladha semua teman-teman blogger sekalian alam....

6 kelebihan bekerja dengan ikhlas

















1.  Mendapat Kekuatan, Kebijaksanaan dan Kesabaran

2.  Hasil kerja berKualiti dan Produktif

3.  Terhalang daripada melakukan Penyelewengan

4.  Hubungan HArmoni sesama Rakan Sekerja

5.  Taat orang atasan dan Hormati orang Bawahan

6.  Yakin dan Berani menyatakan Pandangan dan Pendirian

Monday, November 15, 2010

PERKARA-PERKARA YANG SUNNAH UNTUK BERKORBAN

PERKARA-PERKARA YANG SUNNAH

Ada beberapa perkara yang disunnahkan bagi mereka yang melakukan korban, antaranya:

1 - Semua yang terlibat dengan ibadah korban, disunnahkan agar tidak menggunting rambut dan memotong kukunya setelah masuk 1 Zulhijjah hingga ke hari dia berkorban. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:


اِذَا رَأَيْتُمْ هِلاَلَ ذِيْ الْحِجَّةِ ، وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ اَنْ يُضَحَّى ، فَلْيُمْسِكْ عَنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu hendak berkorban, maka hendaklah dia menahan dirinya dari memotong rambut dan kukunya”. (Hadis Riwayat Muslim, 1977. Hadis dari Ummu Salamah)


مَنْ كَانَ لَهُ ذِبْحٌ يَذْبَحُهُ ، فَاِذَا أُهِلَّ هِلاَلٌ ذِي الْحِجَّةِ فَلاَ يَأْخُذْ مِنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ حَتَّى يُضَحَّى

“Barangsiapa yang memiliki sembelihan untuk disembelih, maka apabila masuk bulan Zulhijjah, maka janganlah sekali-kali memotong rambutnya dan kukunya sehingga dia berkorban”. (Hadis Riwayat Muslim)

Menurut Imam Nawawi rahimahullah:

“Maksudnya (dari larangan tersebut) ialah: Dilarang memotong kuku dengan gunting dan sebagainya. Dilarang menggunting (memotong) rambut sama ada membotakkan (mencukur), memendekkannya, mencabutnya, membakarnya atau selainnya. Termasuk dalam hal ini (dilarang) memotong bulu ketiak, misai, bulu kemaluan dan bulu yang ada di seluruh badan”. (Lihat: Syarah Muslim 13/138)

Berkata Ibnu Qudamah rahimahullah:

“Sesiapa yang melanggar larangan ini (mengunting rambut dan memotong kuku pent.), hendaklah memohon ampun kepada Allah dan tidak ada fidyah baginya, sama ada disengajakan atau terlupa”. (Lihat: Al-Mughni 11/96)

2 - Makan daging sembelihannya, bersedekah dan menyimpan dagingnya yang lebih:


فَكُلُوْا مِنْهَا وَأَطْعِمُوْا الْبَآئِسَ الْفَقَيْرَ

“Makanlah sebahagian daripadanya, dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi fakir”. (Al-Haj, 22:28)


أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : كُلُوْا ، وَادَّخِرُوْا وَتَصَدَّقُوْا

“Bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Makanlah (dagingnya), simpanlah (jika ada yang lebih) dan bersedekahlah”. Hadis Riwayat Bukhari 5569. Muslim 197)


أَمَرَنِيْ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَقُوْمَ عَلَى بُدْنِهِ ، وَأَنْ أُقْسِمَ لُحُوْمَهَا ، وَجُلُوْدَهَا ، وَحِلاَلَهَا عَلَى الْمَسَاكِيْنِ ، وَلاَ أُعْطِيَ فِى جَزَرَتِهَا شَيْئَا

“Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam memerintahkan aku untuk menyemblih binatang korbannya dan membahagi-bahagikan dagingnya, kulitnya dan alat-alat yang melindungi tubuhnya. Dan tidak memberi (sebagai upah) tukang sembelih sedikitpun dari korban tersebut”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Menurut pendapat jumhur ulama, setiap yang bermanfaat yang datangnya dari tubuh binatang korban tidak boleh diperjualbelikan. Tukang sembelih yang diupah untuk menyembelih tidak mendapat daging korban dan tidak boleh diupah dengan daging korban, tetapi yang dia dapat hanyalah upah dari yang berkorban sebagaimana yang dijelaskan melalui hadis di atas.

3 - Disunnahkan bagi yang berkorban menyembelih sendiri binatang sembelihannya, atau mewakilkan kepada orang lain (Lihat: أحكام العيدين hlm. 77. Sheikh Ali Hasan al-Halaby) jika ada halangan atau tidak berdaya melakukannya sendiri.

Untuk memperlihatkan syi’ar Islam, maka disunnahkan agar menyembelih di musalla (di tanah lapang yang digunakan untuk solat). Ini berdalilkan hadis dari Ibnu Umar radiallahu ‘anhu dari Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam:


أَنَّهُ كَانَ يَذْبَحُ وَيَنْحَرُ بَالْمُصَلَّى

“bahawasanya baginda menyembelih dan berkorban di Musalla”. (Hadis Riwayat Bukhari)

MENYEMBELIH SECARA SUNNAH

Hendaklah menyembelih dengan pisau yang tajam, tidak boleh menggunakan pisau yang diperbuat daripada tulang. Ketika hendak menyembelih ucapkanlah: Bismillahi wallahu Akbar (بِسْمِ اللهِ وَاللهُ أَكْبَرُ). Baringkanlah binatang korban pada sebelah sisi kirinya agar mudah memEgang pisau dengan tangan kanan dan memegang atau menahan lehernya dengan tangan kiri, sebagaimana hadis Rasulullah:


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، أَنَّ النَّبِيَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُضَحِّي بِكَبْشَيْنِ ، أَمْلَحَيْنِ ، أَقْرَنَيْنِ ، وَيُسَمِّى وَيُكَبَّرُ وَيَضَعُ رِجْلَيْهِ عَلَى صِفَاحِهِمَا

“Dari Anas radiallahu ‘anhu, bahawasanya Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam menyembelih dua ekor kibasy yang bagus dan bertanduk. Baginda mengucapkan basmalah dan bertakbir serta meletakkan kakinya di samping lehernya”. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Selain menggunakan pisau yang tajam semasa menyembelih, maka disyariatkan agar mencontohi cara atau sifat penyembelihan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam, iaitu membaca “Bismillahi Allahu Akbar”, kerana menurut riwayat yang sahih baginda membacanya ketika menyembelih binatang korban. Antara hadis-hadis yang menjelaskan demikian ialah:


مَنْ كَانَ ذَبَحَ قَبْلَ أَنْ نُصَلِّي ، فَلْيَذْبَحْ مَكَانَهُ أُخْرَى ، وَمَنْ لَمْ يَكُنْ ذَبَحَ حَتَّى صَلَيْنَا فَلْيَذْبَحْ بِاِسْمِ اللهِ

“Sesiapa yang menyembelih sebelum solat, maka hendaklah dia menyembelih sekali lagi sebagai gantinya. Dan barangsiapa yang belum memyembelih hingga kami selesai solat, maka hendaklah dia menyembelih dengan menyebut nama Allah (بسم الله)”. (Hadis Riwayat Bukhari no 5562. Muslim no 1960)


عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : صَلَيْتُ مَعَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِيْدَ اْلأَضْحَى ، فَلَمَّا انْصَرَفَ أُتِيَ بِكَبْشٍ فَذَبَحَهُ ، فَقَالَ : بِسْمِ اللهِ وَاللهُ أَكْبَرُ

“Dari Jabir radiallahu ‘anhu berkata: Aku bersolat ‘Idil Adha bersama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam, setelah selesai solat, didatangkan kepadanya seekor kibas, maka baginda menyembelihnya dan membaca: Bismillahi Wallaahu Akbar”. (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmizi)

TIDAK MEMBERIKAN DAGING KURBAN SEBAGAI UPAH

Nabi s.a.w. pernah menyuruhku untuk menyempurnakan seekor unta milik baginda kemudian menyedekahkan daging, kulit dan pelindung yang dikenakannya, dan aku tidak memberi apa pun kepada tukang sembelih dari haiwan korban tersebut. Dan dia mengatakan: “Kami memberinya dengan harta kami sendiri.” (Hadis Riwayat Muslim, 1317)

SATU SEMBELIHAN UNTUK SEMUA AHLI KELUARGA

Seekor binatang korban, sama ada kambing atau lembu, boleh dikongsi pahalanya untuk dirinya, untuk orang-orang yang dalam tanggungannya dan untuk kesemua ahli keluarganya walaupun hanya berkorban dengan seekor kambing. Kerana seorang ketua keluarga mewakili seluruh keluarganya apabila dia berkorban. Ini berdasarkan hadis:


قَالَ عَطَاءُ بْنُ يَسَّارٍ : سَأَلْتُ أَبَا أَيُّوْبَ اْلأَنْصَارِي كَيْفَ كَانَتِ الضَّحَايَا عَلَى عَهْدِ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ اِنْ كَانَ الرَّجُلُ يُضَحِّي بِاالشَّاةِ عَنْهُ وَعَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ فَيَاْكُلُوْنَ وَيُطْعِمُوْنِ

 

“Berkata Ata bin Yasar: Aku bertanya kepada Abu Ayyub al-Ansari bagaimana sifat sembelihan dimasa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam? Beliau menjawab: Jika seseorang berkorban seekor kambing, maka untuk dia dan semua keluarganya. Kemudian mereka makan dan memberi makan dari korban tersebut”. (Hadis Rriwayat at-Tirmizi, Ibnu Majah, Malik dan al-Baihaqi. Dengan sanadnya yang hasan)

Namun, tidak ada larangan jika setiap individu dalam sebuah keluarga berkorban seekor kambing setiap seorang. Wallahu ‘alam, walhamdulillahi, was-salatu was-salamu ‘ala Rasulullah.


hemm...sedikit info utk korban...

Sunday, November 14, 2010

cukuplah kematian sebagai peringatan...

MANUSIA yang tenggelam dalam kemewahan dunia, dikuasai hawa nafsu dan hidup dibelenggu maksiat amat sikit bahkan mungkin juga tidak mengingati malaikat maut pasti datang membawa perintah Allah untuk meragut nyawanya.

Jika mengingati mati, pasti mereka ketakutan atau bersedih kerana mengingatkan apa yang bakal dihadapinya di alam akhirat, tetapi ia gusar mengenangkan harta bendanya serta segala kemewahan dunia yang bakal ditinggalkannya.

Firman Allah:

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan pada hari kiamat saja akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia sudah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanya kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Ali Imran: 185).

Ketahuilah kematian pasti tiba kepada seluruh umat tanpa mengenal erti bangsa, kedudukan, kekayaan atau gagah perkasa. Tiada sesiapa pun yang boleh melarikan diri daripada maut. Apabila ditetapkan waktu kematian seseorang, ia tidak akan tertunda atau dicepatkan walaupun sesaat.
Firman Allah bermaksud:

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Sebenarnya maut yang kamu larikan diri daripadanya itu, tetap menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).” (Al-Jumu’ah: 8.)

Dengan mengingati kematian, kita lebih berwaspada dalam menghadapi liku kehidupan dan sentiasa berusaha menurut perintah Allah dan Rasul-Nya serta meninggalkan larangannya kerana kita tidak tahu bila ajal tiba.

Mengingati kematian menyebabkan kita teruja membuat persiapan rapi menghadapinya nanti. Oleh itu, Islam amat menganjurkan kita sentiasa mengingati kematian.

Cara terbaik ialah mengenangkan keluarga, sahabat atau sesiapa saja yang boleh mempengaruhi hidup kita. Mereka mungkin memiliki kekayaan, jawatan besar serta disanjung tetapi kini jasadnya bersendirian di dalam kubur. Hartanya, kedudukannya serta sanjungan orang ramai kini terpisah daripadanya. Kita perlu serapkan di jiwa kematian juga pasti menjemput dan akan keseorangan di alam kubur.

Kita juga perlu menziarahi kubur kerana membantu mengingati kita juga akan menghadapi nasib sama dengan ahli kubur itu. Islam juga menganjurkan kita menziarahi orang sakit serta menghadiri majlis pengebumian kerana dapat mengingatkan kita mengenai kematian. Mengingati kematian membawa nilai positif terhadap insan, maka banyak dalil menganjurkan manusia selalu mengingati kehidupan hanya sementara.

Rasulullah juga mengkategorikan insan yang sentiasa mengingatkan kematian sebagai manusia paling bijaksana. Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?

“Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)

Mengingati kematian juga boleh mendatangkan ketenangan jiwa seseorang sedang menghadapi kesulitan hidup.

Ia menimbulkan kesedaran dunia bukan segala-galanya dan selepas kematian ada alam yang kehidupan serta kenikmatannya abadi.

Bagi mereka yang dianugerahkan kesenangan, maka mengingati kematian menjauhkannya daripada kerlipan serta godaan duniawi.

Kematian menyedarkannya kesenangan duniawi tidak kekal dan dia bakal berpisah dengannya.

Hanya kehidupan di alam akhirat kekal abadi dan ini dapat menggerakkan jiwa untuk mempergunakan segala kesenangan di dunia ini demi mencapai kebahagiaan di akhirat.

Oleh itu, dengan menyedari setiap bernyawa pasti akan menghadapi maut yang hanya diketahui Allah, pasti ia menimbulkan semangat untuk segera melakukan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya.

Jika seseorang menangguhkan untuk melakukan amalan salih dan ternyata ajalnya tiba ketika asyik melakukan maksiat, dia termasuk orang yang rugi dan bakal mendapat balasan buruk di akhirat.

Justeru, setiap umat Islam harus manfaatkan kehidupannya dengan cara terbaik iaitu mengerjakan amalan diperintah Allah dan Rasul-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Ketika tubuh sihat, kita manfaatkan semaksimum mungkin supaya menjadi insan beriman, bertakwa dan gemar mengerjakan amal salih.

Mana tahu entah esok mahupun lusa kita ditimpa kecelakaan sehingga terlantar keuzuran dan tidak lagi mampu melakukan amalan yang salih.

Kita pergunakan hayat dengan menghindari perbuatan maksiat kerana mungkin entah esok mahupun lusa malaikat maut mencabut nyawa sedangkan kita masih bergelumang dengan dosa.



Thursday, November 11, 2010

Update Peserta Contest...

hemm..mama dh update senarai peserta contest anjuran mama...so mana2 yg dh join n nk join sila2 la yek ke blog contest mama....

nk join contest klik SINI


Wednesday, November 10, 2010

Tazkirah : kemaafan..dendam yang terindah

Susahkan nak maafkan orang? Ya.. Bukan mudah hendak memaafkan orang yang telah melukakan kita. Yang mungkin memfitnah kita. Yang mungkin menyebar cerita-cerita palsu fasal kita. Yang suka membuat spekulasi dan cerita itu dan ini berkenaan kita. Yang tikam kita dari belakang. Yang khianat kita. Yang tak habis-habis cari fasal dengan kita. Yang itu, yang ini, yang begitu dan yang begini.

Memang susah hendak memaafkan.

Lebih-lebih lagi apabila kita sudah cuba berlapang dada, berhenti dari meneruskan sengketa, bahkan menghulurkan tangan meminta kemaafan kalau-kalau ini semua dimulakan oleh diri kita, tetapi kita tidak dilayan bahkan semakin menjadi-jadi pula kebencian mereka terhadap kita.

Memang susah. .. Tetapi berikanlah kemaafan. Walaupun sukar.

Lihatlah dia.
Dia - Rasulullah SAW. Lihatlah.

Siapa yang tidak kenal akan Abu Jahal dan sengeketanya terhadap Rasulullah SAW. Abu Jahal pernah mencampak perut unta pada tengkuk baginda saat Rasulullah SAW sedang sujud di sekitar Ka’bah. Hingga Fatimah RH menangis melihat keadaan Rasulullah SAW.
Tetapi Rasulullah SAW pada suatu hari, pernah berdoa kepada Allah SWT:
“Ya Allah, kuatkanlah Islam dengan islamnya salah satu dari kedua hambaMu ini, Umar Al-Khattab dan Amru ibn Hisyam(nama sebenar Abu Jahal)”

Mengapa masih didoakan Abu Jahal?

Siapa yang tidak tahu akan tindakan Kaum Taif kepada Rasulullah SAW. Hingga pecah kaki baginda berdarah dibaling batu tanpa belas kasihan oleh penduduk tempat itu.

Tetapi apakah yang Rasulullah buat ketika peluang menghapuskan kaum itu tiba?
“Jangan. Moga-moga dari tulang sulbi mereka nanti, akan muncul manusia-manusia yang beriman kepada Allah SWT.”
Mengapa masih didoakan mereka dengan kebaikan?

Ketika kepala baginda dihentam batu saat kaum musyrikin Makkah bersungguh-sungguh menyambar peluang untuk membunuh baginda di medan Uhud, hingga menyebabkan darah baginda tumpah mengalir.

Tetapi apakah yang baginda sebutkan pada saat yang menyakitkan itu?
“Ya Allah, ampunilah ummatku ini, sesungguhnya mereka itu tidak mengetahui.”
Satu hari, Thufail bin Amr RA datang kepada Rasulullah SAW dan memberitahu bahawa kaumnya, Bani Daus tidak mahu beriman kepada Rasulullah SAW walaupun sudah sekitar 3-4 tahun di dakwah.

Tetapi apakah yang baginda sebutkan?
Baginda mengangkat kedua tangan baginda dan berdoa: “Allahumahdi dausan. Allahumahdi dausan.” bermaksud: Ya Allah, berikanlah hidayah kepada Bani Daus, ya Allah, berikanlah hidayah kepada Bani Daus.
Pada suatu hari, jiran baginda, seorang yahudi yang keras membenci baginda, menabur duri pada jalan baginda, kuat menghina baginda, jatuh sakit.

Apakah yang baginda lakukan? Adakah baginda bergembira dengan penderitaannya?

Baginda berizarah, bahkan membantu mempermudahkan urusan yahudi tersebut.
Abdullah ibn Ubai ibn Salul, kepala munafiq, yang sering memfitnah baginda, membenci baginda, menikam belakang tubuh baginda(khianat) dan amat keras permusuhannya dengan baginda serta sering menyukarkan baginda.

Orang ini, pada hari kematiannya, apakah yang Rasulullah SAW lakukan?
Baginda mendoakannya. Hingga Allah menegur Rasulullah SAW dan menyatakan bahawa kalau Rasulullah SAW mendoakan Abdullah ibn Ubai ibn Salul ini 70 kali sekalipun, tetap Abdullah ibn Ubai ibn Salul ini tempatnya di neraka.
Apakah yang Rasulullah SAW lakukan apabila mendengar teguran itu?

“Maka aku akan mendoakannya lebih dari 70 kali.”
Hingga Allah menegur baginda sekali lagi, dengan tegas menyatakan, berapa banyak kali pun doa baginda, Abdullah ibn Ubai ibn Salul tetap di neraka.

Saat baginda berjaya menawan Makkah, kembali kepada mereka yang selama ini mneyeksa baginda, berada di atas mereka yang selama ini memerangi baginda, semua yang ada di Makkah risau dengan apakah keputusan Rasulullah SAW terhadap mereka kerana teringat segala kesalahan mereka kepada Rasulullah SAW.

Tetapi apakah yang baginda lakukan saat itu?
“Sesungguhnya pada hari ini, kamu semua tidak akan diapa-apakan. Aku ampunkan kalian.”

Bagaimanakah kamu wahai yang mengakui dirinya cinta kepada Rasulullah?
Bagaimanakah kita wahai orang-orang yang mengakui bahawa dirinya mencintai Rasulullah SAW?
Tidakkah kita melihat apakah yang ditunjukkan oleh baginda?

Memang. Sedih dan bengang, marah dan kecewa bukan benda yang senang kita lupakan. Bukan mudah untuk kita hilangkan.

Tetapi kita mulakan dengan step pertama.
Memaafkan. Memaafkan dengan dada yang lapang.
InsyaAllah yang lain akan datang kemudian. Kelapangan hati, ketenangan jiwa, kesegaran roh, akan hadir kepada kita insyaAllah. Pasti.

“Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka…” Surah Ali-Imran ayat 159.

Cukuplah segala kebencian ini, sengketa ini. Jadilah orang yang memulakan kebaikan.
Dia tikam kamu. Kamu tikam dia semula. Dia tikam kamu lagi. Kamu balas balik. Kawan kamu marah dia tikam kamu. Kawan dia pula marah bila tengok kamu tikam dia balik. Kawan dia tikam kamu. Kawan kamu tikam dia. Kawan dia tikam kawan kamu. Kawan kamu tikam kawan dia.

Siapa yang suka benda ini?
Cukuplah semua ini. Tidakkah kita merasakan ‘kehitaman’ jiwa kita di dalam hal ini?
Janganlah. Biarlah orang lain tidak peduli dengan kehitaman jiwa mereka. Biarlah orang lain tidak peduli dengan ‘dosa-dosa’ seperti menghina, memfitnah, buat spekulasi yang bukan-bukan, mengumpat dan sebagainya. Biarlah dan biarlah. Tetapi kita tidak sekali demikian. Jangan jadi demikian.

Mengapa melemparkan diri sendiri ke neraka?
Tidakkah kita ini manusia-manusia yang inginkan keredhaan Allah dan mempercayai janji-janjiNya?
Penutup: Lapangkanlah jiwa. Tenangkanlah hati.

Kunci kelapangan jiwa dan ketenangan hati adalah di dalam roh kita ini tiada kebencian terhadap orang lain. Dan ia adalah salah satu dari kunci-kunci syurga.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersama sahabat-sahabatnya sedang duduk bersama. Tiba-tiba baginda bersabda: “Akan datang selepas ini seorang ahli syurga.” Maka muncul lah fulan bin fulan. Keesokannya juga sama, Rasulullah bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama. Keesokannya lagi juga sama. Rasulullah SAW bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama.

Akhirnya seorang sahabat Rasulullah pergi berziarah ke rumah lelaki itu, dan tidur di rumahnya untuk menyiasat apakah amalannya. Selama tiga hari, sahabat Rasulullah itu tidak menjumpai apa-apa ibadah yang hebat, yang besar,yang menarik. Akhirnya dia menyatakan hajat sebenarnya tidur di rumah lelaki itu.
Lelaki itu menjawab: “Ibadahku adalah sebagaimana yang kau lihat. Tiada yang menakjubkan. Biasa-biasa sahaja.”
Sambung lelaki itu: “Tetapi di dalam hatiku tidak ada sangka buruk, rasa benci, kepada saudara-saudara mukminku.”

Tidakkah kita memerhatikan?
Lepaskanlah kebencian, kesakitan hati, kemarahan diri.
Maafkanlah.
Lapangkanlah jiwa, tenangkanlah hati.


Tazkirah - Panggilan Kasih Sayang


Manusia sering alpa dan mudah leka dengan kesenangan. Nikmat-nikmat yang melimpah ruah di sekelilingnya mudah membuatkannya lupa dengan tanggungjawabnya terhadap Allah SWT sebagai hamba. Biasanya, manusia dengan banyak kesenangan, lebih cenderung menggunakan atau dipergunakan oleh kesenangannya untuk jauh daripada Allah SWT.

Maka kadangkala, kehidupan akan di’gegar’kan oleh Allah SWT.

Seperti orang yang mengantuk digegarkan oleh rakan di sebelah agar dia terjaga, maka begitulah ujian-ujian yang diberikan kepada manusia.

Seakan-akan ia seruan lembut daripada Allah SWT: “Sedarlah dari kealpaanmu, dan merapatlahg kepadaKu.”

Maka ada orang berkata : “Tetapi saya tidak pernah mengecapi kesenangan pun seumur hidup saya!”

Kita perlu menjawab: “Sama ada kamu yang tidak berusaha bersungguh-sungguh, ataupun Allah tahu sekiranya kamu memperolehi kesenangan, kamu akan lebih kufur daripada hari ini.”

Tidakkah kamu melihat Allah ingin menjaga kamu?


Allah, aturanNya tidak pernah sia-sia. Tinggal manusia sahaja tidak menyedarinya.

Satu keyakinan yang pasti, Allah tidak pernah melakukan sesuatu perkara dengan sia-sia. Semuanya pasti ada hikmah dan pengajarannya. Termasuklah dengan apa sahaja yang diberikan kepada kita. Tinggal biasanya, kita tidak memerhatikannya, menelitinya, ataupun ilmu kita tidak sampai untuk menyedari hikmahNya.

Satu yang perlu ditanam di dalam jiwa kita adalah bersangka baik kepadaNya dalam segala hal. Kita kena faham bahawa, Dia Maha Mengetahui, dan kita langsung tidak mengetahui apa-apa.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” Surah Al-Baqarah ayat 216.


Allah sedang menyeru kamu. Memanggil dekat ke sisiNya.

Jangan fikir Allah tidak menyayangi kita apabila Dia memberikan kita kesusahan dan kesukaran. Jangan sangka Allah mebenci kita apabila Dia menguji dan memberikan bencana.

Tidakkah kita perasan apabila kita ditimpa kesusahan, jiwa kita automatik memerlukan sokongan? Dan akhirnya kita faham bahawa tiada sokongan yang lebih kuat melainkan sokongan Allah SWT. Akhirnya kita bergerak kepadaNya, mengadu kepadaNya, meminta bantuanNya.

Maka kesusahan, ujian dan bala bencana yang menimpa kita tadi, hakikatnya adalah ‘panggilan kasih sayang’ Allah kepada kita. Bagaimana agaknya kalau kita tidak ditimpa kesusahan? Apakah kita lebih mudah mengingati Allah SWT?

“Dan apa musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” Surah Ash-Shura ayat 30.

Tidak semestinya maksud ‘perbuatan tanganmu sendiri’ di sini adalah dosa dan maksiat seperti membunuh, mencuri, berzina dan sebagainya. Jauh daripada Allah, lupa kepada Allah, itu juga adalah termasuk dalam ‘perbuatan tanganmu sendiri’ juga sebenarnya.

Maka, musibah datang memberikan peringatan. Kenapa Allah memberikan peringatan? Kerana Allah bersedia untuk memberikan keampunan. Sebab itu ayat itu ditutup dengan:‘dan Allah memaafkan sebahagian besar dari kesalahan-kesalahanmu(yang menyebabkan kamu ditimpa musibah)’.

Semua orang-orang kaya di zaman Rasulullah, tetap melalui ujian. Saidina Uthman bin Affan RA diuji dengan kematian kedua-dua isterinya(Ruqayyah dan Ummi Kalthum). Abdurrahman bin Auf RA diuji dengan kakinya yang tempang apabila ditusuk dengan 21 tusukan ketika mempertahankan Rasulullah di Uhud. Belum dikira ujiannya yang meninggalkan semua hartanya di Makkah ketika Hijrah. Sama begitu juga dengan jutawan Suhaib Ar-Rumy, yang pergi ke Madinah sehelai sepinggang apabila hijrah.

Ujian-ujian ini, yang membuatkan mereka lebih menghargai harta-harta yang mereka ada. Adakah dengan menghargai itu bermakna mereka menyimpannya dan bakhil tidak menggunakannya untuk Islam? Tidak. Mereka menjadi seorang yang sangat dermawan, membantu Islam dengan kekayaan mereka, dan mereka tidak sesekali meletakkan kesenangan-kesenangan mereka di dalam jiwa.

Kerana mereka telah diproses oleh ujian yang Allah berikan.

Bagaimana kalau Allah tidak memberikan mereka ujian? Apakah mereka akan menjadi seorang yang sama dengan apa yang mereka jadi di dalam sejarah?

Semestinya tidak. Hal ini kerana, hanya orang yang pernah kehilangan nikmat, tahu apa nikmatnya nikmat. Lebih-lebih lagi apabila jiwanya telah berhubung dengan Allah SWT.


Allah sedang menjaga kamu, menjauhkan kamu dari keburukan.

Ada pula yang mengadu bahawa dia langsung tidak pernah senang. Hidupnya penuh dengan ujian. Hidupnya penuh dengan kesengsaraan.

kata seorang ulama':

“Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. Ada kemungkinan kesenangan tidak datang kepada kamu, kerana Allah Maha Tahu bahawa kamu akan menggunakan kesenangan itu ke arah kemungkaran nanti.”

Tidakkah kita memerhatikan? Ya, mungkin kita akan kata: “Mana ada. Saya akan gunakannya sebaik-baiknya!” Tetapi siapakah kita hendak menandingi pengetahuan Allah SWT?

Kita melihat ramai orang yang hidup dalam kesenangan tertipu dengan kesenangan mereka, tidak mempunyai ketabahan seperti ketabahan kita yang hidup sukar, tidak mempunyai hubungan yang rapat dengan Allah seperti kita yang seringkali mendekati Allah mengadu dan memohon. Bagaimana agaknya kita apabila diberikan kesenangan?

Tidakkah kita memerhatikan?

Allah sedang menjaga kita, memuliakan kita, mengangkat kita.

“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” Surah At-Taghabun ayat 11.

Tidakkah kita merasa bahagia?


Penutup: Sangka baik kepada Allah, dan melihat segala yang berlaku dengan pandangan mukmin.

Sebagai seorang yang beriman kepada Allah tanpa keraguan, kita sepatutnya mengekstrak hanya kebaikan-kebaikan dari apa sahaja yang berlaku. Seorang yang beriman kepada Allah, akan senantiasa positif kepadaNya. Hal ini kerana, keimanan-keimanannya memandu. Keimanan-keimanannya memimpin. Kita yakin Allah mengharamkan kezaliman pada diriNya, kita yakin bahawa Allah tidak Memungkiri JanjiNya, Kita yakin Allah tidak akan melakukan perkara yang sia-sia.

Maka kita yakin, apabila Allah mengekalkan kita di satu tempat, ada hikmahnya.

Maka kita yakin, apabila Allah memberikan kita bala bencana, ada hikmahnya.

Semuanya perlu kita hubungkan kembali dengan Allah, kehidupan kita, dan akhirat. maka kita akan melihat, memang benar, semua ini bukan sia-sia. Ada sebab kenapa Allah buat demikian kepada kita.

Ini pandangan seorang mukmin.

Sebab itu, orang mukmin memang manusia biasa yang imannya turut turun dan naik. Tetapi orang mukmin, apabila dia berada di bawah, dia tidak akan berlama-lamanya pada kerendahan keimanannya. Dia akan segera naik. Dan apabila dia naik, dia naik lebih tinggi dari sebelumnya.

Orang mukmin sentiasa bahagia dengan kepercayaan ini.

Jika tidak, Sumaiyah yang disula sudah pasti meraung-raung mencaci Allah ketika Abu Jahal hendak menyulanya. Jika tidak, Suhaib Ar-Rumy pasti sudah mencaci-caci Allah ketika dia terpaksa meninggalkan hartanya yang susah payah dikumpulkannya. Jika tidak, Bilal bin Rabah pasti sudah mencaci-caci Allah apabila dia diseret di tengah padang pasir yang panas dan dihempapkan batu di atasnya.

Tidakkah kita memerhatikan?

Impian mama tercapai...

hemm...akhirnya tercapai gak hasrat hati mama ni utk memiliki benda ni...hemm..dapat juga ditunaikan dlm tahun ni gak...yahooo....papa memang best la..paham jiwa mama...sayang kt papa....hemm...korang mesti tertanya2 kan per brg yg mama dapat dr papa....

hemm...jom kita scroll kt bawah tgk per yg mama nk...tp rasanya mama dh bgtau kt entry sebelum ni...cuba korang semak balik...hemm...xpayah la...mama bgtau jelah kn...hehehe...jom tgk...

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
tengok kotak dulu yekk...

 ""
""



ok..ni la bendanya...Mikrowave oven....hemm..tp rasa nysal pn ada gak beli microwave ni...huhuhuhu...byk songeh ar...brg besi xlh guna dlm microwave ni,...nk bakar kek terpaksa guna bekas kaca ar even bakar biskut pn nk kena beli talam kaca..huhuhu..kos gak 2 nk membeli semua bnda kaca 2...huhuhu

Mama ke Kelas Cup Cake

seperti yg uols baca entry lepas..mama ada bgtau nk pegi kelas cup cake kt ganu kn...so mama mmg jd p walaupn mula2 cikgu yg mengajar call ckp xjd..tp last minit dia bgtua jd lak...alhamdulillah...
hemm..n mmg best p kelas cup cake anjuran k.sal...walaupn mama sorg jer yg jd pelajarnya...mama pn suka cz k.sal boleh fokus kt mama...per2 pn thank k.sal atas ilmu yg diberkan kt mama...hope ilmu ni dapat mama gunakan utk masa2 akan datang....

hemm..mula2 smpai umah k.sal segan jugak cz xkenal kn..just msg n email je...hemm..dh jumpa mmg ok la k,sal ni...mesra n ramah orgnya..ditmbh lak ngn orgnya yg lawa n cantik..sedap mata memandang....hemm..masuk umah dia pn mama n papa seriusly teruja gile cz tgk semua deco produk vantage...fuh..gempak siot...terus melekat kt hati...mmg sedap mata memandang...sejuk je duk dlm umah k.sal 2...penuh deko bunga vantage....teringin nk deco cm2 gak kt umah sendiri...huhuhu

okla...layan pict mama time kelas cup cake kt umah k.sal 2 yek..hihihi...

 hemm...yg coklat 2 k.sal punya produk tau..dia pn ngajar buat h/made coklat gak...pasni mama nk join jugak...tp tunggu ekonomi stabil ckit..hihihi

turn buat fondant lak ni...nk uli n canai fondant...

ni hasil kerja keras mama sepanjang sesi pembelajaran hari itu...tq k.sal..
nk tgk pict mama lg klik sini yekk...
Kelas Cup Kek

ni tukang cuba masakan mama yg plg setia...hihihi..lum smpat sampai umah dh sibuk nk try...



tararrrrrrr..dh abis comot satu muka...bkn main suka lg dia...huhuhu..sedap ekk raisya...nnt tiap2 bulan mama buat kt raisya yek...hihihi (klu rajin ar)

Wednesday, November 3, 2010

Bagaimana mendapat HUSNUL-KHATIMAH???

ni pn sy dpt dr webmail USM...bagus jugak ada yg sudi berkongsi...so mama pn blh kongsi dgn teman2...

Beberapa tip untuk mendapat akhir hidup yang baik
atau Husnul-Khatimah, insyaAllah:

1.   Banyakkan bersedekah jariah
2.   Rajin menghadiri majlis ilmu
3.   Berusaha mendidik anak menjadi soleh
4.   Menjaga masa sekurang2nya 20 jam sehari untuk ibadah
     (ibadah asas, umum dan sunat)
5.   Menjaga anggota daripada melakukan maksiat
6.   Tidak menggunakan ilmu untuk menderhakai Allah
7.   Pastikan punca pendapatan dan perbelanjaan adalah halal
8.   Amalkan doa ini:
    
     "Ya Allah, Ya Tuhan Kami, sudahilah hidup kami dengan kesudahan yang baik (Husnul khatimah), dan
      janganlah Engkau sudahi hidup kami dengan kesudahan yang jahat (Suul khatimah)".


perbandingan dunia dengan akhirat

Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w membuat perbandingan antara dunia dan akhirat. Perbandingan antara kedua-duanya bagaikan seseorang yang mencelupkan jarinya ke dalam lautan, maka dunia adalah bagaikan setitis air yang melekat pada jari-jarinya itu.

Dari Al-Mustaurid bin Syaddad r.a, katanya Rasulullah S.A.W bersabda :

“Tidaklah dunia ini kalau dibandingkan dengan akhirat, melainkan seperti sesuatu yang seorang di antara kamu semua memasukkan jarinya dalam air lautan, maka cubalah lihat dengan apa ia kembali – yakni, seberapa banyak air yang melekat di jarinya itu. Jadi dunia itu sangat kecil nilainya dan hanya seperti air yang melekat di jari tadi” – Hadis Riwayat Muslim

Hadis di atas bukanlah bermaksud agar kita meninggalkan dunia sama sekali.  Cuma kita diingatkan supaya jangan terlalu ghairah mengejar kesenangan dunia sehingga mengabaikan bekalan untuk dibawa ke akhirat. Janganlah sampai perkara asas seperti solat berjemaah di masjid, membaca al-quran, mempelajari ilmu agama, solat malam, menunaikan haji  dilengah-lengahkan dengan alasan sibuk dengan kerja, sibuk dengan urusan keluarga dan anak-anak, dan sebagainya.

Firman Allah swt maksudnya:

“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di ahirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu”. (Surah Al-Hadiid: ayat 20)

Rasulullah bersabda yang maksudnya;

"Siapa yang menjadikan akhirat sebagai pusat perhatiannya, nescaya Allah s.w.t akan membuatnya merasa kaya dalam hatinya,segala urusannya menjadi teratur dan dunia datang kepadanya tanpa perlu mengejarnya. Sementara siapa yang menjadikan dunia sebagai pusat perhatiannya, nescaya Allah s.w.t akan menjadikan kefakiran berada di depan matanya,segala urusannya menjadi kacau dan kepadanya dunia datang sekadar yang telah ditakdirkan baginya" - (Hadis riwayat at-Tirmidzi)


Bercerita tentang perkahwinan

artikel ni mama ambik dr webmail USM ni...hari2 ada info2 terkini yg best/..cuma mama malas nk copy paste dlm blog ni...huhuhu

Sesetengah wanita hari ini yang tidak dapat merasakan ‘mahalnya’ sebuah perkahwinan. Malah semacam takut untuk berkahwin. Kurang yakin berkahwin itu syok, membahagiakan dan dapat beri ketenangan. Lalu hati kecilnya bertanya, “Kahwin untuk apa?

Kahwin dilihat banyak timbulkan masalah, menyebabkan ada wanita yang rela tidak berkahwin.

Dalam hidup ini, kita tidak boleh menggunakan akal semata-mata. Perkahwinan itu sunnah Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah bersabda, ‘Siapa yang tidak mengikut sunnahku, bukanlah ia dari golonganku.’ Dengan mengikut sunnah Rasulullah dalam berumah tangga, ia akan melahirkan ketenangan. Kita jangan tengok secara negatif, kita kena tengok yang positif. Bukanlah perkahwinan itu yang menyebabkan masalah tapi cara melaksanakannya.

Sebenarnya tak kahwin itu menyebabkan tidak tenang. Kalau Allah kata dengan berkahwin dapat ketenangan, Allah akan beri. Apa yang wanita selalu takut bila hendak kahwin? Takut risiko tidak dapat suami yang baik. Sebenarnya itu risiko kedua. Risiko pertama, celik mata saja kita tidak dapat berhubung, tidak dapat mengingati Allah.

Bila kita berhubung dengan Allah sepanjang masa, hati kita dipegang oleh hidayah Allah. Jadi, apa saja yang kita buat akan jadi amal soleh. Lalu Allah akan beri kehidupan yang baik (termasuk kehidupan berumah tangga).Kalau tak berhubung dengan Allah, syaitan akan berhubung dengan kita. Itu risiko kehidupan yang pertama.

Bila tak dapat buat amal soleh, datang risiko kedua – musibah. Atau Allah datangkan istidraj… kadang-kadang Allah beri badan yang sihat, harta yang banyak, diberi rezeki secara fizikal tapi tidak dapat rezeki dalam bentuk ketenangan. Ketenangan akan jatuh pada hati orang yang yakin pada Allah. Ini formula yang tak boleh dilanggar.

Ada wanita yang belum kahwin-kahwin sebab “Belum ada jodoh” atau “Susah nak cari calon, maklumlah kita ni orang perempuan.”

Soalnya, macam mana usaha yang dibuat untuk dapat jodoh itu?

Usaha ada dua aspek. Usaha nombor satu, hablumminallah. Kita baik dengan Allah dulu. Kenal pasti apa yang Allah suka. Lepas menyerahkan diri dengan Allah iaitu mengucap dua kalimah syahadah, kita dirikan solat. Solat biar yang betul-betul diterima Allah.

Betul rukun fi’li, rukun qauli dan rukun qalbinya. Kalau hendak tahu sama ada Allah terima atau tidak solat kita, lihat tindak-tanduk kita. Kita pun boleh rasa solat kita lalai atau tidak. Bila kita baik dengan Allah, kita minta pun dengan Allah. Allah taala akan pandu dalam usaha kita. Allah beri panduan. Allah tidak akan menganiayai kita. “Sesungguhnya Allah tidak menganiaya kamu tetapi kamulah yang menganiaya dirimu sendiri,” maksud firman Allah.

Jadi usaha mesti dengan Allah dulu. Barulah kita boleh lakukan perubahan dalam hidup kita. Kita kena muhasabah. Kalau berlaku sesuatu pada diri kita, semak dulu macam mana diri kita dengan Allah.Dalam membuat keputusan, kita susah hendak nilai. Kita terlalu lemah. Kadang-kadang kita ikut luaran saja, sebab itu tersalah pilih pasangan.

Dalam soal ini, Allah kata, ‘Kau perlukan Aku’. Buatlah istikharah supaya dapat calon pilihan yang terbaik, yang boleh melahirkan kehidupan dan zuriat yang baik.

Ada wanita yang rasa rendah diri dan putus asa untuk kahwin sebab pernah dianiaya. “Dulu orang buat saya, orang sihir saya,” luahnya.

Kita jangan risau sangat apa yang orang hendak kenakan pada kita. Kalau kita baik dengan Allah, Allah tidak akan aniaya kita. Sebab itu asas tauhid sangat penting. Asas tauhid adalah asas untuk kenal siapa Allah – Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kaya… segala perbendaraan berada di tangan-Nya.

Maknanya, segala jodoh yang baik ada di tangan Allah. Allah juga maha pemurah. Jadi kalau kita ‘kawan’ baik dengan Allah, apa yang kita hendak bimbangkan? Sebab Yang Paling Kuat ada di sisi kita. Kita tak perlu takut dan bimbang. Mintalah supaya Allah pandu kita. Allah hanya akan memandu orang yang beriman.

Bila hendak pilih jodoh, kita perlu merisik. Apa yang hendak dirisik?

Perkara pertama untuk kenal calon pasangan, selidik solatnya. Macam mana solatnya. Kemudian risik sama ada mengaji Quran atau tidak, dan lain-lain perkara asas.

Bagaimana kalau dia jaga solat tapi akhlaknya kurang atau dia buat perkara-perkara yang tak sepatutnya?

konsep solat adalah ‘mencegah dari perbuatan keji dan mungkar’. Kita berikrar pada Allah lima kali sehari bahawa ‘hidupku, matiku… hanya untuk Allah’ tapi bila keluar dari solat, kita buat perkara yang tidak selari dengan ikrar kita. Sebab itu Rasulullah kata, kita sebenarnya tidak solat.

Solat sebenarnya dapat pastikan kita buat amal soleh, punca ketenangan. Jadi dalam memilih calon pasangan, pertama buat istikharah, kedua selidik. Selidik biar betul-betul, jangan sambil lewa.

Wanita bagaimana yang menjadi pilihan lelaki untuk dijadikan pasangan hidup?

Sebenarnya lelaki berkehendak kepada wanita solehah. Sebab wanita solehah inilah yang dapat melahirkan ketenangan dalam rumah tangga. Menyejukkan pandangan mata. Untuk memilih calon isteri, manusia memang sukakan kecantikan tapi nombor satu mesti agamanya.

Agamanya itu yang akan cetuskan ketenangan. Bukan saja lawa fizikal tapi lawa juga akhlaknya. Lawa yang berkekalan adalah akhlak – itu yang menyejukkan pandangan mata dan hati. Sebab kita hendak tengok dia bukan sehari dua, bukan sebulan dua tapi sepanjang usia perkahwinan.

Cuba tanya pada orang yang berkahwin, kenapa kahwin?

Pernah tak orang jawab, saya kahwin kerana Allah. Orang yang kahwin kerana Allah akan memastikan jenis pasangan yang dipilihnya. Dia akan kaji aturan Allah untuk mendapatkan pasangan.



Mama nk g kelas Cup Cake esok....

Akhirnya tercapai gak hasrat hati nk blaja cup cake....moga xde rintangn la utk ke klas esok...henmm..lg lak kelas cup cake kejap je xcm kelas coklat....so xkisah la jnji pndai buat n pandai mendeco kn cup cake..2 jer yg nak..pasni blh la buat utk birthday sndiri yg bakal menjelma....wah..hampir menambah satu lagi angka baru dlm hidup...moga di angka yg baru mama akan lebih success...klu dimurahkan rezeki mama nk buat bisnes nga ilmu yg bakal dapat nant...hope berhasil n mama dpt capai cita2 2...sbnrnya mama ni mmg suka ngn bisnes n xbrp minat keje ngn org tp bila pk masa depan better keje ngn org la kn...bisnes blh buat utk sampingn lg pn xde salahnya nk buat 2 benda...janji bisnes xggu keje sudah la kan....demi masa depan yg lebih terjamin....
bila pk sal kelas esok cmni jer perasaan mama...huhuhu

oh UMI oh AYAH


 suatu ketika dlu....tp kini.......

hari ni umi n ayah mama masuk court utk setlekn masalah yg diorg hadapi lebih setahun..moga dipermudahkan segalanya...amin..td mama call adik tnya sal umi n ayah mama...katanya lum settle lg masih dlm bilik lg...mama kt sini xtentu arah jer nk buat keje...ni la pengakhiran hubungan umi n ayah mama....tp bagi mama adik beradik...kami kehilangan sebuah keluarga yg dulu bahagia n aman...tp mama n adik2 mama pasrah n redha dengan ketentuanya...dh lama mama n adik2 tinggal dlm belenggu ni...tahun lepas adik mama si Ada exam...kesian memikirkannya...tp rezekinya tetap ada..adik mama 2 mmg kuat semangt orgnya.akhirnya dpt result yg gempak....namun kegembiraan xdapat dikongsi ngn umi n ayah...seingt mama..masa mama dlu time dpt result spm..umi n ayah tgk sama2..kegembiraan dikongsi bersama...tp time turn adik mama ni cuma umi yg tgk result...isi borang pn xsemgt jer adik mama 2...nasib baik la dpt jugak poli...skrg dia dh gembira ngn pembelajarannya....
bila memikirkan secara negatifnya...hemm..hancur sudah kebahagian keluarga mama...umi n ayah dh berasingan...walaupn mama n adik2 masih ada kedua2..tp xsama rasanya...xde mkn sama2...borak sama...pergi jalan sama2...semua dh hilang...semua dh terasing...sgt2 la xbest...di tambah lak memikirkan adik2 yg masih bersekolah..mcm mana la persekolahan diorg nanti...ramai anak2 yg jd mangsa penceraian xmenjadi.sekolah entah ke mana...hemm..masalah sosial lg...yelah..xsmpt nk control...sbb sorg jer yg kena control klu ibu bapa xcerai sama2 control...tp 2 bila pk negatif....tp sebenarnya 2 bkn persoalan n permasalahannya punca masalah sosial...mama harap adik2 mama akan jd org yg lebih kuat n berdikari...lebih berdikari dari mama....n jd insan yg berguna..moga juga diorg dpt buktikan pd ayah yg sesungguhnya tanpa ayah disisi diorg lebih berjaya...bkn per cz ayah penah ckp...anak2nya ni xbagus seperti anak2 barunya,,sedih jugak bila ayah sendiri ckp cm2...tp 2 la pembakar semangt kami adik beradik...

mama cuma berdoa agar ayah bahagia dgn keluarga baru n xlupa akan kami anak2nya...xlupa dgn nafkah untuk adik2 yg masih sekolah n perlu ditanggung....

mama jugak berharap agar umi akan berjaya walaupun tanpa ayah disisi...secara positifmya dgn penceraian ni...mama tau nasib umi pasti akan dibela..byk jabatan2 yg membela janda2 di malaysian ni..cuma yg penting daya usaha wanita 2 sendiri...lg plak mama tau...umi mmg jenis org yg kuat n berdikari..ditambah plak kebolehan yg ada pada umi skrg ni dh tentu akan buat umi berjaya kelak..



Ya Allah berikan kekuatan & kesabaran kepada umi ku, adik ku, dan diriku ini dalam penghadapi liku2 yg penuh mencabar ini...Amin...

Contest Terbaru, Menangi Hadiah Lumayan Bernilai RM110!


anjuran blog Farahwahida untuk mempromosikan blog barunya Lirik Lagu
 nk join klik pd banner yekk...
hadiah menarik ditawarkan....



Tuesday, November 2, 2010

ALAHAI CONTEST KU

seperti yg korang tau...mama ada buat contest...tp cm xmasyuk jer penyertaannya ke cara mama promote contest xkena...rasanya dh promote kt blog contest n giveaway malaysia dh..so semua org blh tau kt situ ar.......hemm...ni idea dr my friend sal tajuk n terma contest...ikut hati mama xbrp nk bekenan tp katanya akan ada yg join...hemm..mmg ada yg join tp xramai la...cz kebnykan kata susah nk dapat cm kt syarat 2...korang pk cmna...ke mama nk kena ubah ckit syarat...contest ni klu xramai join xbest tau...nk menengok aksi baby comel pn xpuas kn...mama pn terpk rasanya nk ubah syarat contest la...tp tajuk tetap sama...korang blh klik sini if nk join contest 2....


Monday, November 1, 2010

Mama teringin nk blaja buat Cup Cake & Chocolate handmade....

 cilok dr blog cup cake org....sorry yekk...

Cilok jugak....

Secara jujurnya dh lama mama idam2 kan nk memiliki kemahiran bab2 buat kek n coklat...dh lama mama duk survey2 blog2 coklat n kek...terujanya...akhir2 ni lg la...hemm..terpk jugak bila ada skill kita blh buat bisnes...hemm..syok 2..lg lak kt kg mama kurang yg buat cake n cup cake...so blh la promote utk org kampung utk ape2 majlis...hemm....mama dh jumpa org yg sanggup nk ajar mama..tp ada la plak masalahnya..adoi frust sgt2...hemm..tp mama lum bgtau kt pengajar yg sudi 2...hope dia xmarah la kt mama cz cancel last minit...
 teringin nk blaja....nk buat cmni...(Cilok gak ni...)

hemm..mula2 mama budget nk blaja buat coklat pas2 bila pk2 blk tmbh dekat ngn my birthday..lg elok blaja cup cake...blh buat birthday cup cake sendiri...lg pun MIL pn sokong mama nk blaja...dia lg suka mama ada byk skill...dia pn jenis yg [ndai bab2 masak...hemm..katanya bagi kita byk skill..menjahit..memasak...mcm2 la...klu susah2 kita blh guna skill yg ada utk tmbh pendapatan...mcm MIL mama 2....hemm..pagi2 buat jualan kueh...klu musim kahwin...sibuk ngn org tempah utk masak gulai kawah..hemm..mmg gulai kawah dia termasyuk la setakat ni...semua puji la...so mama pk mama pn nk cm MIL mama 2....tua2 duk umah duit pn masyuk...tp bila dh ada masalah cmni...rasa frust xyah cakap la..huhuhuhu...mama nk blaja...mama nk blaja...

Mama lg semangat bila hari jumaat ari 2 tgk kt TV1 sal bisnes cup cake yg dibuat oleh sorg lepasan U ...xkeje lain dh..fokus ngn cupcake...hemm..mama lg la semangt nk blaja n nk buat cm dia...
Ya Allah permudahkan lah segalanya untukku....

hemmm...hajat hati bila dh blaja cupcake..bdgt nk tmbhkn lagi ilmu didada...nk blaja buat kek lak..utk birthday...utk kahwin...nk blaja buat kek yg bertingkat2...nk blaja buat cheese kek...nk blaja buat kek fondant n bentuk2 mcm2...hemm..semua mama dh survey utk kelas...hope ada rezeki mama utk akan datang...moga mama dapat capai impian hati mama 2....Amin...

THOMAS n FRENS CAKESTIER TYPE 4 (STACKED)TIER TYPE 1 (FLOATING) 
ni cilok dr blog FadRizals...Suka tgk kek kt blog dia..lawa2 n gempak2 je...huhuh

Blog Walking Sebelum cuti hujung minggu

huhuhu..sempat lg buat entry before balik..saje mama nk story pasal BW petang ni...hemm..biasa petang2 join contest n giveaway tapi hari ni jalan tgk blog pembuat kek...adoi..tersangat la teringin nk blaja buat kek....hemm..hope ada rezeki la nk join kelas...hemm...dh lama duk tunda kelas ngn de'sal...sorry la de'sal..akan mama join jugak akhirnya....cuma tahap kewangan xmengizinkan skrg ni...actually mama dh story2 ngn de'sal sal kelas coklat...emm..tp rasanya nk join kelas cup kek dlu la..pasni nk join kelas coklat plak..hope mama success la...mama ni mmg sgt la suka blaja bab2 masak...xsalah mencari ilmu kn...untuk kegunaan masa depan n bagi menambah ilmu didada yg masih belum cukup....

mama sempt gak terjah blog ni...DUNIA KOMUNITI CUPCAKE & My Love Cuppies (xsangka org kg mama ada yg bukak bisnes ni...)

okla kawan...that all....huhuhu