>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Sunday, July 31, 2011

SELAMAT BERPUASA SEMUA

HUHUU..KLU BETUL IKUT KALENDAR KITA AKAN PUASA ESOK...SO MLM NI KITA PAKAT2 TUNGGU DEPAN TV UTK PENGUMUMAN PUASA YEKKK TEMAN2...SO PER2 PN SELAMAT BERPUASA LA YEKKK..

SEMOGA TAHUN NI KITA SAMA2 MENDAPAT KEBERKATAN DAN RAHMAT YANG MELIMPAH RUAH DARINYA..SESUNGGUHNYA BULAN RAMADHAN BULAN YANG DINANTIKAN SEMUA UMAT ISLAM...




Kena bisul lagiiii


Hadoiii...pening memikirkan anak dara mama yg sorang 2...pas satu-satu penyakit yg datang..ari2 kes sembelit...uhhhh...seminggu lebih nk stabil balik...huhuhu...habis bab sembelit bisul la plak...hemm....sebelum ni dah 3 kali kena bisul dlm masa sebulan lebih ni...latest 2 minggu lepas..naik kt lengan...kali ni paling teruk cz naik kt bontot...mmg naya..nk dudk seksa nk tdo seksa...kesiannya...tp apakan daya...mama hanya mampu gosok jelah...huhuhu...tp sgt kuat anak dara mama 2...xde nk meragam teruk2...mama kena bisul ari2 pn nk tdo xblh ni dia nmpk cool je...cm xsakit sgt je..walaupun mama tau mmg sangat2 sakit n pedih...huhuhu..kesian..kesian...

mama pn xtau la nk buat cmna...bgtau MIL pn dia cm heran sbb sejak mr papa keje jauh ni...Raisya asyik sakit2 je..mcm xkasi papanya pergi keje jauh2 je...yela..asal papa dia balik xde plak nk demam ke hape...ok n sihat je...n bila je papa dia pegi keje start la ngn penyakit2 pelik yg timbul...huhuhu...alahai..anak...anak...mcm2 hal nk boleh ke besar...



Wednesday, July 27, 2011

Takziah buat Pak Sedara Mr Hubby



ari Ahad lepas mama halfday...sbb mr hubby mama blk...so budget nk balik ke Sg.Tong....hemm..bertolak la kami n slmt sampai jam 4 petang...huhuhu...rilek2 n layan ikan selayang aka ikan sardin segar celup tepung ngn MIL & PIL...huhuhu..masyukkk..pastu layan2 la plak durin 3-4 biji + pulut= pulut durian..keh..keh..masyuk..masyuk...dah setle semua after solat isyak...masa utk kami berehat la plak dh seharian duk asyik makan jer kn...huhuhu,...so tetiba MIL dpt panggil dr adiknya aka mak sedara hubby...uikkk..xsempat nk angkat la plak cz xingt letak hp...just dgr bunyi jer...so MIL buat selamba je la dlu..pastu dlm 10 minit camtu lak dapt panggilan lak...kali ni dr anak sedara MIL aka cousin hubby..MIL angkat ngn penuh debaran cz cm dpt rasa benda xbrp enak didgr akan berlaku (mil ckp dh seminggu asyik berkelip mata kanan cm nk jd per2 je..tp buat xtau la sbb katanya mls nk percaya benda2 cm2..) so tetiba dgr MIL cakap innalillahiwaina ilaihirajiun.....(cam2 ke eja kot rumi)..ko kami yang mendengar ni dgn xsabar nk tau sape yg ditimpa kesusahan 2...tup2 MIL cakap anak adiknya aka cousin hubby yang sakit jantung ari2 meninggal...so pastu kami per lagi dh susah nk tdo...MIL ape lagi klu boleh nk terus p P.Puteh...tp PIL larang n suh call tnya bila nk tanam...lgpn klu pegi mlm pn nk buat ape..dh la dia nk tanam umah keluarga belah mak sedara..so keputusannya kami bertolak sesudah subuh esoknya...

so mama mlm 2 jugak msg kat bos ckp mama nk EL tapi bos lak xrequest...adusss..sudah cmna ni...hemm..kena jugak la sbb nanti pe kata pak sedara hubby lak...huhuhu..serba salah dh la opis sibuk ngn ISO..bos pn dgr kata cm benggang sbb mama xdtg time 2...stress xde org nk tolong dia katanya..huhuhu..so sorry bos...ada yang lebih penting dr bos ar...huhuhu...

ni pict arwah...time ni brp bulan enth..tp dh lama la simpan...

per2 pn takziah mama ucapkan buat pak sedara hubby aka ayah Mohamad Siddiq Baihaqi..kejap je dapat merasa hidup...umur sebaya raisya je....tapi if dia hidup pn mmg sesempurna insan lain...myb Allah kasih padanya n keluarganya yang xnak susahkan mereka semua....Allah Maha Mengetahui akan segala kejadianNya...

p/s: tgk mak dia pn sedih tp blh tahan sebab dah ada penawar yg lain(dah ada adik baru)..xde rasa kehilangan sgt kot tgk gaya cuma cm dia terkilan cz xbawak arwah p hospital awal2...arwah demam 4-5 hari katanya tp xteruk la.klu bawak hospital cnfrm doktor masuk wayar dlm tekat nk sedut kahak n mcm2 ag...kesian katanya nk bawak...sakit anaknya...hemm.lgpun just demam biasa..klu teruk katanya mulut jd biru tp ni x..cuma dia heran sbb bagi ubat demam ok kejap jer...pastu berlarutan lagi...sampai ke akhir nyawanya...katanya nmpk cm dia nk nafas sekat2 pastu habis cm2 je..sedih gak dengar..mama pn xleh dgr cm2 menitis gak la...

Kek Kukus Lapis Asam Manis

mau story sal kek lak..hehehe..dh boring citer sal kueh jer kn...moh nk tayang kek kukus yang mama buat malam rabu lepas...huhhu...1st trial ni...bila duk belek2 blog masak org tetiba cm teringin nk buat tmbh semua barang ada kan..hehehe..per2 pn layan pict kek mama yg cun melecun 2...

view dr dlm loyang pembakar...fresh dr oven tauuu

after kuar dr loyang...huhuhu..nmpk cm 3 color je..tp sbnrnya 5 color tau...xcaya tgk bawah..

kan betul 5 color..cantik x?cm kek rainbow kn...

moh view ckit tang asam kt tengah2 kek n antara setiap layer kek...cantik kn...huhuhu..i like..byk je mama buh asam
ni lak aduanan lebih patut nk buat 6 lapis tp sbb loyang dh full...so yg ni masuk dlm bekas apam jer..keh..keh...

moh layan resipi yang mama C&P lak dr blog Yatiememories

Bahan-bahan (loyang bulat 9 inci)- loyang mama 7inc je..2 yg lebih adunan
  • 5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
  • 1 1/2 cwn gula halus - buh 1 cawan jer..dh cukup manis ngn hawflakes
  • 1 sudu besar ovallette
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100 gm minyak jagung/masak - buh minyak masak je..jimat
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • beberapa titis pewarna kuning dan hijau- mama guna 3 color(merah kuning hijau)
  • asam manis secukupnya (hawflakes, lagi bnyk lagi sedap)
Cara Membuat:-
  1. Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
  2. Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
  3. Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla. Gaul sebati dan bahagikan pada 2 bahagian....letak pewarna kegemaran.
  4. Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan hijau dulu, ratakan permukaannya dan susun asam manis di atas permukaannya... kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  5. Buat pula lapisan kuning, ratakan dan tabur susun asam manis di atas permukaannya dan kukus lagi 15 minit. Ulang2 lapisan sampai adunan habis.
  6. Untuk lapisan yang akhir, kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  7. Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.

p/s: mama nk buat ag la pasni...tp my sis (ada) dh request utk raya nanti..huhuhu


Sunday, July 24, 2011

Apam Yogurt versi strawbery

Hehehehe...aktiviti petang hari jumaat...huhuhu..pas anak bangun tdo mama operasi...pe ke hal lak pas anak bangun tdo baru masak kn...keh..keh..cm pelik je bunyi...yup itulah realitinya...hehehe...kesnya my raisya nmpk cm kelaparan je..cm xde benda nk makan kn..mama kasi biskut xnk..so mama per lagi..jenguk peti ais ada yogurt so buat apam yogurt jelah...lgpn raisya mmg suka apam ni...huhuhu..sepantas kura2 mama buat apam ni...huhuhu

moh tgk hasil kali ni lak...



xberapa nk naik kesnya bancuhan color terlampau kuat mama kacau so cm bantat je tang color 2...bahagian bancuhan utama mmg gebu cm ari2..so kesimpulannya...jangan duk seronok sgt mengacau bahagian kolor..kacau ckit2 dh...keh..keh...

huhuhu..xper...jnji rasa dh me ngancam...keh..keh..abis sekelip mata...

Puding Roti Marble

entry masak2 lagi...mood rajin muncul kembali sejak akhir2 ni...huhuhu..sebenarnya dh lama buat ni...huhuhu...buat sempena berbuka puasa,...huhuhu

moh tgk hasilnya...

huhu..comot ckit...1st trial kn..tp rasa masyuk ar walaupun sedikit hangit..kes xkacau rata...
tp rasa hngit 2 bikin rasa cm mama buh perisa nescafe jer...hehe..


moh tgk resipi lak...

Puding roti marble

Bahan-bahan

  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.

2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.

3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.

4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!

5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.

6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!



huhuhu...resipi cm biasa...C&P jer..yg penting hasil bukan C&P yekk
sonok jugak bermarble ekk...1st time buat marble sib baik menjadik..huhuhu

p/s: sedap tp bila lama2 makan cm muak la plak..keh..keh...so separuh dihabiskan oleh geng2 opis mama...

Tempahan Apam Polka Dot

Alhamdulillah mama dapat menyiapkan 200pcs apam polka dot order dr teman di USM ni sempena majlis kesyukuran aka lengang perut..huhuhu
tp nk menyiap 200pcs 2 agak penat gak la...cuma agak ringan ckit cz ada pembantu kali ni...tq my sis (ija)

huhuh...moh layan pict apam polka dot yang disiap kan...

color purple, merah & hijau...


huhuhu..cantik la...suka tgk hasil kerja keras mama....hehehe


p/s: sape yg berminat nk order leh call mama yekk...0196411366...


Thursday, July 21, 2011

Raisya Vs Kucing

huhuhu..saje mama mau tunjuk pict anak dara bersama kucing kesayangannya...fuh...spoting tau kucing kami...hehehe..per2 pn moh layan jelah...


hemm...mama pn kena ada gak...owner kn...layan cute icon jugak yekkk...


Tuesday, July 19, 2011

Hari Paling Bangganggggg

entah nape la malang sangat nasib mama arini...hemm..benci tul la bila situasi cmni....
huhuhu..nk buat cmna dia je keje..kita ni duk saje2 tgu duit masuk bank jer...huhuhu...hangin satu badan mama tauuuu..

kesnya cmni...semalam mama suh la staf unit mama update data dalam sistem universiti ni...pastu tgk2 la data mana yg xlengkap n xpenuh....huhu..konon nk membantu unit sepatutnya..rupanya hampeh..kena caci maki ada ar...hemm..kadang terpk gak ngn status jawatan...blh je mama nk lawan ngn jawatn mama ni..dh la dia 2 kerani jer..arap keje lama jer..hormat org tua kita ni...melenguk je la kita mendengar kata indah yg kuar dr mulut dia...hemmm...pedih je telinga n hati mama ni..sib baik puasa...klu x..mau je mama hembur kuar kata syok kt dia...kasi lawan balik tp mama sabar....hemm..cmni la bila keje tmpt ramai..byk kepala nk kena ikut nk kena jaga...

huhuhu..ni kes borang hrmis la..katanya haku xkasi kt dia utk diupdate...ehhh...aku dh bgtau awal2 lagi la kt bos ko 2 suh tgk borang utk update data...xpayah aku g hulur la.kang kita g hulur hangin lak dia tgk belambak fail ngan tebal nk mampus ni...kita simpan elok ni pn kira ok..klu duk ngn bos ngko 2...rasa terperam terus kot...hemm..mama ni pegawai it...bukan terlibat pn bab2 maklumat peribadi staf ni..ni mmg unit dia yg buat...tp 2 la..bos dia pn satu..mentang2 hrmis berkait ngn sistem..so brg pn mama simpan jugak ar...alhal hrmis ni mama just tgk2 je..n membantu apa yg patut..so bab borang n ngesah patut mama xlayak...tp sbb nk suh cepat diproses n disahkan data dm sistem hrmis 2..so nama mama dimasukkan sekali...hemm..so org pn asyik mai tabur borang2 kt mama ni lakkk..berlambak2..cm kita lak penyimpan maklumat2 ni....huhuhu...gerammmmm..gerammmm

pastu yg xtahan duk ungkit bab hrmis xdisahkan..ehhh..ngko ingt nk sah hrmis senang2 ker...xde la mama nk main tekan tekan...2 bukan cara mama la...mama kena rekod dlu..kot2 salah xke mama yg kena...borang xde xkisah tp perlu la jugak rekod..dh la berat n lembab je sistem 2....pastu nk ngesah buka sekali ngesah utk sorg....klu ada 40 data..40 kali ngesah la...hemm..ckp senang je owg..dia xrasa cmna kita keje...cm2 la lagaknya....

p mampus la ngko...ada aku kesahhhh...janji ngko bahagia dh ler...aku xbahagia xper...sbb aku kn makan gaji buta....

bukan pict ari ni..tp ari khamis 2 minggu yg lalu...xde mood nk snap2 arini...

p/s: sory agak kasar ckit bahasa arini...hangin giler pas kena sound depan staf...




Monday, July 18, 2011

Puding karemal lapis special versi comot

entry masak2 yang dah agak berkurun2...keh..keh..baru mau nunjuk kt teman2 ni...sblm ni mls mama nk transfer pict..so xde story bab makan la..hehehe..

moh nengok puding mama buat...hemm..mama suka panggil puding 3 lapis...sbb tiap2 lapis lain2 rasa...huhuhu..

moh tgk hasil kerja keras yg xberapa nk keras...keh..keh

huhu..presentation yg sgt2 teruk...comot habis...abaikan yg comot 2..just nk tunjuk lapis jer...uik...ada bulat2 kt atas puding kes anak duk mencocok buih2 ..hehehe

ni la hasilnya...sgt teruk comotnya sebab silap mama jugak cz guna bekas yg silap..nk tukar dh xleh..terpaksa jugak buat denga comot2 gitu...korang bayang jelah...bekas mama 2 xmuat nk masuk pengukus...wala weiiiii..jahanam..last2 mama terpaksa kukus jugak ngn letak bekas kueh 2 kt luar pengukus n tutup...mmg guna wap air panas sungguh ar...janji puding karamel masak dh la..xcantik xperla...dr buang ke tanah kn...hehehe

meh tgk resipi mama C&P dr blog Kak Nor..(sory copy pict gak nk tunjuk yg sepatutnya..kita xbuang watermark ekk...xnk tipu2....)

PUDING KARAMEL LAPIS SPECIAL
resipi : K.Nor@SecubitGaram

patut jadi cm yg k.nor ni...tp xjd lak...huhuhu...cantikkan...bangga aku tgk k.nor buat cantik....


untuk puding karamel
1 tin susu cair
1/4 tin air (tin susu cair)
5 sudu besar gula castor
4 biji telor gred A
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar serbuk coklat
1/2 sudu kecil coklat emulco

untuk gula hangus
6 sudu besar gula
2 sudu besar air panas

Bahagian utk puding buih:
1 paket serbuk agar2 (12gm)
2 biji telur
500ml air
5sudu besar gula
1 sudu teh esen vanila
chocolate rice secukupnya

Utk membuat gula hangus:
Masak gula dgn air dengan api sederhana hingga gula cair dan bahagian tepi gula menjadi perang/keemasan.
Kacau perlahan2 dan teruskan masak hingga gula bertukar menjadi perang/keemasan keseluruhannya.
Padamkan api dan tuang ke dalam kaserol/casserol (atau mangkuk tahan panas) utk membuat Puding Karamel Lapis.
Utk membuat puding karamel:
Panaskan air dalam periuk pengukus hingga mendidih.
Satukan susu, telur, gula dan esen vanila kedalam sebuah mangkuk.
Kacau perlahan2 hingga sebati (jgn kacau terlalu kuat dan lama) dan tapiskan.
Bahagi dua adunan.
Satu bahagian hendaklah dimasukkan serbuk coklat dan coklat emulco.
Kacau sebati dan tapis.
Masukkan aduan puding yg pertama (tanpa dimasukkan serbuk koko) ke dalam kaserol/casserole.
Kukus lebih kurang 10 minit.
Keluarkan dari periuk pengukus dan tuangkan adunan puding yg dicampur dgn serbuk coklat secara perlahan2.
Masukkan kembali ke dalam periuk pengukus dan kukus lagi selama 10 minit atau sehingga masak.
Keluarkan dari dari pengkukus dan biarkan sejuk.
Masukkan ke dalam peti ais agar puding betul2 sejuk sebelum dituangkan adunan puding buih.

p/s: agak frust ngn kukusan n puding buih yg kurang menjadik...huhuhu...xper..cuba ag kn

Mr Papa dh setuju laaaa

tadi mr papa call..hemm..ingt dia xtnya sal msg yg mama anta tgh mlm semalam...hehehe..pastu last pas abis topik duk borak mr papa pn kuar la bab msg semalam...uikk..papa stuju ekkk....siap tnya nk beli kt mana lagi 2...pastu dia tnya mama nk beli kt tempat ari ke cari tempat lain?hemm..pastu mama ckp la cari tempat lain la..sbb kt ari2 mahal ckit kn...so mr papa ckp ok...n dia tmbh lagi ayat blkg sblm penutup citer...hemm..xpn dia try cari kt sana jer..sana murah ckit la sbb pengeluar mmg kt sana...huhuhu..sonok2...
sonok jela mama...tp duk koya cm mama leh guna jer...kena blaja dlu la weeeehhhhh...sedar diri la mama oiii..keh..keh...hemm..mesti korang tertanya-tanya benda apa mama nk beli kn...hehehe...xde per pn sgt just terpk nk beli benda alah Skuter Ego jer...hehehe...nk wroom..wroommm...


ni skuternya..tp mama nk cr color merah or pink...rasanya keluaran terbaru ni ada pink..anak sedara mama baru je beli color 2...tp xtau la kot2 mama ni buta warna..hehehe

huhuhu...tp ni request adik mama...so pesalah mama beli skuter kn...dr beli motor biasa....leh mama try2 blaja..skuter senang ckit..klu motor biasa nk kena pandai main gear lak..bab gear yg buat mama xreti...huhuh...hope menjadila cita2 nk beli skuter...huhuhu..hope leh la mama bawak..jgn beli aje n duk terperap xdijamah udah le kn...huhuhu

okla..cauuu..tunggu hasil survey mr papa dlu ni...dh ok baru on...duit muka pn kena pk gak ar..huhu..nmpk gaya xdpt la mama nk p s.alam hjg bulan ni...huhuhu


Sunday, July 17, 2011

naik beskal kena tolak

ni citer xlapuk ekk..ni semlm punya citer tauuu...huhuhu..aktiviti org boring duk umah jer...hemm..enth nape smlm tetiba rajin nk bawak raisya naik beskal kt atas jalan raya...ala bukan jauh pun tepi umah besar (uamh wakil rakyat) kt area umah mama ni...jalan c2 kurang org lalu lalang..n mmg ramai budak main beskal kt situ..hemm...sblm ni main pusing atas tanah pasir tepi umah..xsyok..sbb asyik roda beskal pusing tmpt sama jer cz tanah xrata kn..keh..keh...so smlm sonok la ckit raisya naik beskal...kayuh2 beskal jalan...huhuhu..tp yg xbestnya kita yg banyak kena tolak n tarik..mls bebenor budak 2 nk mengayuh...bukan kayuh 360darjah pn...hemm...lagi lak kena la tarik asyik nk masuk ke tengah jalan je...huhuhu
paling xtahan kita yang menolak n menarik la...berpeluh2..dia senang hati je duk atas beskal..buat2 kayuh..hampeh tul la budak ni...huhuhu..klu xpegang silap jatuh kaki 5..abis2 masuk hutan lalang...huhuh...penat2...tpp sonok la tgk wajah ceria dia..yelah..2 hari duk terkurung dlm umah...so smlm biar angin murung kurang bawak jalan2 naik moto pastu naik beskal...ceria terus muka yg duk monyok 2 hari..huhuuhu

moh layan pict budak happy...sorry la agak kabur..guna kamera hp jer...

sory abaikan mulut muncung itus...ni muka ngada2 namanya...

ni lak muka excited
owh..interframe muka adik mama...huhuh..yg ni lak yg jd peneman mama...