>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Wednesday, September 14, 2011

Kek Lapis Koko Mocha

lama xbuat entry..huuhu...mama sibuk + malas nk update la..otak blur je duk pk hal keje...huhuhu

hemm..meh nk kongsi hasil kek lapis yang mama buat...ni buat untuk raya ari2 tau...hemm..quite ok la..biasala 1st time buat....


wah...xclear la plak...sory yekk..yg pasti 7 lapis ke atas mmg quite ok tp 7 labih kt bawah hancusssss..xjd layernya sbb xreti ngn oven mama 2...huhuhu..bila study blk baru paham..hehhe

yang pasti rasa kek sgt puas hati...siap member hubby xcaya lg mama buat tau...so dpt la kongsi utk 2 umah...

meh tgk resipi c&p dr umah Masam Manis

Resipi Kek Lapis Koko Mocha

Bahan A
250 gm mentega
150 gm gula castor
5 sudu makan susu pekat manis
14 biji kuning telur

Satukan mentega, gula castor dan susu dalam mixer dan pukul hingga kembang dan berkrim.
Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga sebati.
Kemudian tuangkan adunan ini dalam satu bekas dan ketepikan.

Bahan B
150 gm gula castor
7 biji putih telur
1/4 sudu teh serbuk tatar

Dalam bekas lain pukul pula putih telur sampai berbuih
Tambahkan gula dan serbuk tatar dan pukul lagi hingga kaku.
Kalau kita terbalikkan mangkuk tu adunan tu tak jatuh
Ketepikan

Bahan C
160 gm tepung Hong Kong (xde tepung hongkong belasah tepung gandum jer)
40 gm serbuk Holick
1 sudu teh baking powder

Satukan semua bahan C dan ayak.
Masukkan semua bahan C yang telah di ayak ke dalam adunan A dan gaul perlahan hingga sebati
Tuang pula adunan B dan gaul lagi hingga bercampur sempurna.
Bahan D
1. 1/4 sudu teh pewarna kuning telur campur dengan 1 sudu kecil esen vanila
2. 1 sudu besar moca emulco atau moca paste
3. 1/2 sudu besar choc emulco campur dengan 2 sudu besar serbuk koko dan 3 sudu besar air suam

Bahagikan adunan tadi kepada 3 bahagian
Bahagian pertama VANILA campurkan dengan bahan D 1 dan gaul rata
Bahagian kedua MOCA campurkan dengan bahan D 2 dan gaul rata
Bahagian ke tiga KOKO campurkan dengan bahan D 3 dan gaul rata
Sediakan loyang berukuran 8X8. Letakkan kertas pembakar kek di dasarnya dan oleskan dengan butter.
Panaskan oven pada suhu 170C bergantung pada kepanas oven. Buka api atas bawah.

Layer yang pertama KOKO
Ambil satu senduk (74 - 80 gm ) tuangkan dalam loyang dan bakar lapisan pertama ini dengan api atas bawah selama 7 - 10 minit. Hingga permukaan nya perang.
Keluarkan kek dari oven. Tukar pula oven kepada api atas sahaja.

Bahan Sapuan
3 sudu makan butter campurkan dengan 2 sudu makan susu pekat manis

Lapisan pertama tadi yg telah masak tadi di cucuk atasnya dengan lidi atau garfu.
Kemudian tekan atas kek dengan alat penekan kalau tak de boleh guna belakang gelas. Ini untuk menghalang ruang udara.
Sapukan atas kek dengan bahan sapuan tadi.
Kemudian tuang pula 1 senduk lagi lapisan kedua..
Ulang cara yg sama hingga habis semua adunan KOKO

Lapisan ke dua MOCA
Buat cara yg sama

Lapisan Ke tiga VANILA
Buat kaedah yang sama juga seperti dua lapisan di atas.
Untuk lapisan yang terakhir tutup loyang dengan kertas aluminium dan bakar dengan api atas bawah selama 15 minit.
Bila dah siap sapukan atas kek dengan butter supaya permukaan kek tidak kering.
Tunggu kek benar2 sejuk baru keluarkan dari loyang dan boleh lah di potong.