>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Thursday, September 29, 2011

Minggu Jamu Selera



wah lama xupdate blog...xtau mana dh nk mula..keh..keh..yang pasti minggu ni minggu paling malas layan blog...perut terlampau kekenyangan so ngadap blog pn malas...hehehe..
yela..minggu ni minggu terakhir kita dibulan syawal...so mmg berlambak2 opis buat open house raya...so boleh dikatakan tiap2 hari makan free...huhuhu..jimat siot...kenyang perut sampai ke anak tekak uols...melampau betul mama ni melantak kan..keh..keh...lupa jap hidup org somalia nun kt sana..yg makan xcukup kita lak berlebih2...huhuuhu..seyes...godaan makan 2 mmg xleh tahan ooo...mmg kaw2 punya makanan..semua sedap n semua nk dicuba...semua ambik ckit2 so sah2 la penuh perut kecik mama ni (kecik ke?hehehe)

hemm..arini pn stay ada lg makan free...huhuhu...so layan lg walaupun td dh siap makan pagi..huhuhu..tamak tul la kn..yela org ajak kita pegi la...jamah ckit2 so harus la penuh walaupun ckit2...huhuu

okla meh layan ckit pict time jamuan yg agak besar..ni under pengurusan Dekan PPSP, USM ni...so mama di bahagian pentadbiran..haruslah kami jd tuan rumah..mmg memenatkan la ari2...huhuhu...pict ni disnap masa masih lawa2 ag tau..tp bila dh petang hari..baju lawa pn dh abis kena kuah mcm2...huhuhu...

meh layan makanan yg ada dlu...






masyukkan..cuba korang bayangkan klu xcuba salah satu..xke rugi...hehehehe...

bergambar ngn anak2 dara...perasan anak dara jap..keh..keh..
operasi potong nasi himpit...sempat ag mama snap pict ni...tunjuk bukti buat keje tauuuu...





p/s: ni cuma sebahagian pict dr kamera mama...kamera owg lain xyah citer..belambak2..blh dikatakan hari berfoto hari 2...keh..keh

Tuesday, September 27, 2011

Puding Tembikai





dah lama tertangguh entry bab puding ni...dh 3 kali buat tau...tp entry baru kuar arini..hehehe...mula2 buat time bulan puasa ari2...huhuhu..masyuk je mkn time bulan puasa 2...pastu 2nd buat masa jamuan raya opis ari2...n last buat semalam sempena jamuan raya Pengurusan Dekan PPSP, USM..yang ni di bayar tau..2 pcs...hemm..ada la masuk hasil walaupun xbyk...blh la kn dr xde..rezeki anak...huhu

per2 pn meh tgk puding tembikai mama buat..
1st trial-
hijau lg banyak dr putih..lupa kulit tembikai putih lg tebal dr hijau...hehehe...agak keras ckit...


2nd-
nice...lembut n manis perlu kurang ckit....tp bg yg suka manis ni dh kira manis buah bg diorg...

3rd...
2pcs versi merah n kuning...
xtau la cmna rasa...tp rasanya myb cm yg second gak kot...huhuhu...


resipi puding tembikai

1 paket serbuk agar2 10gm
4 cawan air
6 sudu besar gula
1 cawan susu cair
2 sudu besar butter
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan susu pekat - kurang ckit bg yg kurang manis
3 keping roti gardenia
bijan hitam/ cincau - utk biji

cara-cara
1. masukkan serbuk agar2, air & gula dlm periuk, masak atas api sehingga gula larut.
2. blend roti, susu cair, susu pekat & esen. kisar sehingga hancur.
3. setelah agar2 & gula larut n hancur, masukkan bahan kisar ke dalam periuk, kacau sehingga sebati & rata, masukkan butter kacau hingga larut. biarkan sebentar sehingga adunan puding mendidih, kemudian tutup api.
4. ambil secawan adunan, masukkan pewarna hijau. masukkan utk lapisan bawah.biarkan puding keras kemudian masukkan lapisan kedua iaitu adunan plain 1 1/2 cawan keatas puding yang telah keras. biar keras sedikit masukkan adunan akhir yang telah siap diwarna dengan warna merah atau kuning...lapiskan utk lapisan akhir.
5. tabur bijan hitam kedalam lapisan akhir tadi..
6. simpan dalam peti sejuk utk rasa yang lebih enak...

selamat mencuba..

Wednesday, September 21, 2011

Riang Ria

wah..dh lama xngedate blog...huhuhu..xde mood la...hemm..arini rasa cm ada mood ckit so meh la layan riang ria raisya time raya ari2...ni versi petang yekk..boring lepak2 kat umah tambah2 hubby malas nk g jalan2 umah kawan mama so kami ke pantai Teluk Mak Nik layan Raisya kt PG jelah...huhuhu...xbest langsung raya cmni kn...huhuh..xde jalan2 mana2 umah org..seyes xde operasi kumpul duit raya raisya pn thn ni...mana yg dtg blh duit raya kita hambik nk jenjalan umah sedara mara n teman2 utk kumpul duit raya xde...mood hubby xcomel tahun ni...huhuhu...kita pn moody skali la nmpk gayanya...

petang 2 pakai baju raya santai2...mama xde baju raya tp nk suh nmpk sedondon ngn mr papa so sewa baju lama adik...huhuhu...okla pakai kejap jekn...
hemm..suka tgk raisya baju ni..mama beli online tau...puas hati...kualiti kain pun cantik n best jer...yang penting lawa...raisya pn suka je ngn baju ni,,,


























Wednesday, September 14, 2011

Kek Lapis Koko Mocha

lama xbuat entry..huuhu...mama sibuk + malas nk update la..otak blur je duk pk hal keje...huhuhu

hemm..meh nk kongsi hasil kek lapis yang mama buat...ni buat untuk raya ari2 tau...hemm..quite ok la..biasala 1st time buat....


wah...xclear la plak...sory yekk..yg pasti 7 lapis ke atas mmg quite ok tp 7 labih kt bawah hancusssss..xjd layernya sbb xreti ngn oven mama 2...huhuhu..bila study blk baru paham..hehhe

yang pasti rasa kek sgt puas hati...siap member hubby xcaya lg mama buat tau...so dpt la kongsi utk 2 umah...

meh tgk resipi c&p dr umah Masam Manis

Resipi Kek Lapis Koko Mocha

Bahan A
250 gm mentega
150 gm gula castor
5 sudu makan susu pekat manis
14 biji kuning telur

Satukan mentega, gula castor dan susu dalam mixer dan pukul hingga kembang dan berkrim.
Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga sebati.
Kemudian tuangkan adunan ini dalam satu bekas dan ketepikan.

Bahan B
150 gm gula castor
7 biji putih telur
1/4 sudu teh serbuk tatar

Dalam bekas lain pukul pula putih telur sampai berbuih
Tambahkan gula dan serbuk tatar dan pukul lagi hingga kaku.
Kalau kita terbalikkan mangkuk tu adunan tu tak jatuh
Ketepikan

Bahan C
160 gm tepung Hong Kong (xde tepung hongkong belasah tepung gandum jer)
40 gm serbuk Holick
1 sudu teh baking powder

Satukan semua bahan C dan ayak.
Masukkan semua bahan C yang telah di ayak ke dalam adunan A dan gaul perlahan hingga sebati
Tuang pula adunan B dan gaul lagi hingga bercampur sempurna.
Bahan D
1. 1/4 sudu teh pewarna kuning telur campur dengan 1 sudu kecil esen vanila
2. 1 sudu besar moca emulco atau moca paste
3. 1/2 sudu besar choc emulco campur dengan 2 sudu besar serbuk koko dan 3 sudu besar air suam

Bahagikan adunan tadi kepada 3 bahagian
Bahagian pertama VANILA campurkan dengan bahan D 1 dan gaul rata
Bahagian kedua MOCA campurkan dengan bahan D 2 dan gaul rata
Bahagian ke tiga KOKO campurkan dengan bahan D 3 dan gaul rata
Sediakan loyang berukuran 8X8. Letakkan kertas pembakar kek di dasarnya dan oleskan dengan butter.
Panaskan oven pada suhu 170C bergantung pada kepanas oven. Buka api atas bawah.

Layer yang pertama KOKO
Ambil satu senduk (74 - 80 gm ) tuangkan dalam loyang dan bakar lapisan pertama ini dengan api atas bawah selama 7 - 10 minit. Hingga permukaan nya perang.
Keluarkan kek dari oven. Tukar pula oven kepada api atas sahaja.

Bahan Sapuan
3 sudu makan butter campurkan dengan 2 sudu makan susu pekat manis

Lapisan pertama tadi yg telah masak tadi di cucuk atasnya dengan lidi atau garfu.
Kemudian tekan atas kek dengan alat penekan kalau tak de boleh guna belakang gelas. Ini untuk menghalang ruang udara.
Sapukan atas kek dengan bahan sapuan tadi.
Kemudian tuang pula 1 senduk lagi lapisan kedua..
Ulang cara yg sama hingga habis semua adunan KOKO

Lapisan ke dua MOCA
Buat cara yg sama

Lapisan Ke tiga VANILA
Buat kaedah yang sama juga seperti dua lapisan di atas.
Untuk lapisan yang terakhir tutup loyang dengan kertas aluminium dan bakar dengan api atas bawah selama 15 minit.
Bila dah siap sapukan atas kek dengan butter supaya permukaan kek tidak kering.
Tunggu kek benar2 sejuk baru keluarkan dari loyang dan boleh lah di potong.