>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Monday, May 30, 2011

Baju Raya oh Baju Raya

hehehe..sesaje mama buat entry ni...bkn per..mama ngantuk giler2 skrg ni..adusss...xleh tahan biji mata ni...mau je mama buh batang mancis nk kasi penyendal kelopak mata mama yg cntik ni...huhuhu..asyik mau tutup jer...hehehe..dr duk tutp biji mata n memandangkan batang mancis xde..even batang penyapu pn xde nk suh jd penyendal mata mama ni..so baik mama kongsikan isu yang bakal hangat xlama lagi...huhuhu..sal baju raya la..

cessss...citer sal baju raya...ganti pose lum abis lagi..berangan je lebih mama nih..hehehe..xperla..just kongsi2 jekn la ekk..hemm..korang tahun ni tema color pe lak utk family...hemm...mama bntu color dh sebenarnya..keh..keh..dlm berpuluh2 color xtau nk pilih..mcm la dh kawin puluh2 tahun..walhal baru je 5 tahun...so patut baru 5 color kn...2 pn dh fening..fening lalat la bila stiry mory bab color ni..keh..keh...

moh tgk versi thn lepas..
 raya pertama hijau

 raya ke-2 purple
raya ke-3 oren

hemm..sebenarnya mama dh penah post sal ni kt FB mama..mmg agak rancak gak la bab color...huhuhu..so smpai skg lum diputuskan lagi...tp macam dah ada color yg berkenan...hehehe...ok ke klu color kelabu tahun ni...hemm..laki mama dh la hitam ala2 bangla...mama lak mmg sah2 kulit kelabu asap...anak lak dh nyaris2 nk ala2 mamak dh jugakkk..ok ker..mama takut nnt pakai color kelabu cm biru lak kulit masing2..hehehe...hurmm..adik2 duk cadang mula2 nk merah bila duk survey jubah2 yg super2 meletup kt FB..uikkk..dh berkenan kelabu lak..aishhh...nk sama ngn color mma yg berkenan...ok gak satu family besar kelabu..tp sesuaiiiii ke mama satu family kecik ni pakai color 2..keh..keh.risau2...nk kena study color kain n kulit ahli2 familu kecik mama ni dlu nmpk gaya...

hajat hati mau je..beli jubah utk raya..pakai color sedondong ngn mr papa..tp rasanya mesti mama nmpk lg kontot..keh..keh..biasalah...xpakai jubah pn mmg sah2 kontoh..klu pakai xyah ckp la kn..kita tgu n lihat jelah..try jelah kn..so skrg ni tgh budget2 duit nk mengorder jubah yg comel...huhuh..

 haaaa..lbh kurang kelabu cm kt pict atas ni..design mama lum putuskan nk design cmna...mmy byk pilihan jubah skrg ni...

pastu xkn sehelai baju raya...wajib la kurang2 ada 2 helai...hajatnya mau color merah utk hari kedua...merah mmg xde masalah ngn kami yg mmg kulit org asia ni..keh..keh..hope seperti yang dirancang la kn..huhuhu

INFO BISUL

Memandangkan mama tgh diserang penyakit ni..so mama review ckit info hasil mama cr kt MR Google...

jom sama2 tmbh pengetahuan..blh sama2 mengelak di lain masa...

Bisul

Walaupun kebanyakan masalah kulit tidak membahayakan nyawa tetapi ia boleh mendatangkan rasa tidak selesa dan mengganggu emosi pesakit. Lebih-lebih lagi jika keadaan itu berinflamasi seperti bisul dan karbunkel – ketulan sakit dan bernanah yang terbentuk di bawah kulit apabila bakteria menjangkiti satu atau lebih folikel rambut anda.








Bisul selalunya bermula dengan ketulan merah yang bengkak, berisi nanah, membesar dan menjadi lebih sakit 
sehinggalah ia pecah dan nanah mengalir keluar. Walaupun bisul akan hilang selepas beberapa hari, kebanyakannya mengambil masa selama dua minggu untuk benar-benar sembuh.

Menurutnya, bisul boleh timbul di mana-mana bahagian tubuh tetapi kerap muncul di muka, leher, ketiak, punggung atau paha – kawasan tubuh yang mempunyai rambut dan kerap berpeluh serta bergesel. Kadangkala, bisul boleh terjadi di dalam kelompok yang dikenali sebagai karbunkel.

Walaupun sesiapa sahaja boleh menghidap jangkitan yang menyakitkan ini, mereka yang mempunyai diabetes, sistem imun tertekan, akne/jerawat atau lain-lain masalah kulit lebih berisiko tinggi. Selalunya, pesakit boleh menjaga seketul bisul di rumah sahaja tetapi anda dinasihatkan tidak memicitnya kerana ia akan merebakkan jangkitan. Antibiotik atau penyaliran surgikal diperlukan untuk membuang jangkitan itu.

Simptom-simptom

Bisul selalunya timbul seperti ketulan menyakitkan yang berwarna merah jambu atau merah dengan saiz lebih kurang setengah inci diameter. Kulit di sekelilingnya juga akan kelihatan merah dan bengkak. Dalam masa 24 jam, ketulan ini akan berisi nanah. Ia akan membesar dan menjadi lebih sakit selama lima hingga tujuh hari, kadangkala mencecah saiz bola golf sebelum hujung yang berwarna putih kekuningan akhirnya pecah.  Bisul selalunya akan hilang dalam masa dua minggu. Bisul kecil selalunya pulih tanpa meninggalkan parut tetapi bisul besar mungkin akan meninggalkan tanda di kulit.

Karbunkel merupakan satu kelompok bisul yang berlaku di bahagian belakang leher, bahu atau paha lebih-lebih lagi di kalangan lelaki dewasa. Ia menyebabkan jangkitan yang lebih dalam dan teruk daripada bisul tunggal. Ia juga berkembang dan sembuh dengan lebih perlahan serta meninggalkan parut. Seseorang itu akan mengalami demam panas apabila karbunkel berlaku.
Punca-Punca

Bisul selalunya terjadi apabila satu atau lebih daripada folikel rambut – injap berbentuk tiub dari mana rambut tumbuh – dijangkiti bakteria stafilokokus aureus.

Bakteria-bakteria ini selalunya berada pada kulit dan kadangkala laluan kerongkong dan nasal/hidung, yang bertanggungjawab untuk beberapa jenis penyakit serius termasuklah pneumonia, meningitis, jangkitan trek urinari dan infeksi endokartitis di lapisan jantung.

Ia juga merupakan punca utama jangkitan penyakit yang didapati daripada hospital dan makanan. Bakteria stafilokokus yang menyebabkan bisul lazimnya masuk melalui luka, kesan cakaran atau lain-lain pecahan di kulit anda.

Sebaik ini terjadi, sel-sel darah putih khas, neutrofil akan ‘meluru’ ke kawasan tersebut untuk melawan jangkitan, menyebabkan inflamasi dan nanah terbentuk – satu campuran sel-sel darah putih lama, bakteria dan sel-sel kulit yang mati.

Faktor-Faktor Risiko

Walaupun sesiapa sahaja termasuk mereka yang kelihatan sihat boleh dijangkiti bisul atau karbunkel, faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko anda:
  • Jika anda mempunyai kesihatan yang lemah, ia bertambah sukar untuk sistem imun anda melawan jangkitan.
  • Diabetes menyukarkan tubuh melawan jangkitan. Malah, bisul yang sering timbul semula kadangkala menunjukkan tanda-tanda diabetes, lebih-lebih lagi di kalangan mereka yang berusia lebih 40 tahun.
  • Pakaian yang ketat atau melecetkan. Iritasi yang timbul daripada pakaian yang ketat akan menyebabkan kulit pecah dan bakteria lebih senang memasuki tubuh.
  • Keadaan kulit yang lain. Disebabkan ia merosakkan lapisan kulit anda, masalah kulit seperti akne dan dermatitis menjadikan anda lebih senang dijangkiti bisul dan karbunkel.Ubat-ubatan sistem imun yang tertekan. Penggunaan jangka panjang kortikosteroid seperti prednisone atau ubat-ubat lain yang akan menekan sistem imun anda yang boleh meningkatkan risiko terkena jangkitan bisul atau karbunkel ini.

Bila Perlu Mendapatkan Rawatan Perubatan

Selalunya, anda boleh menjaga seketul bisul dengan sendiri. Tetapi anda dinasihatkan untuk berjumpa doktor jika bisul itu timbul di muka, tulang belakang atau jika anda mempunyai:
  • Bisul yang bertambah teruk dengan cepat atau amat menyakitkan
  • Bisul yang besar dan tidak sembuh dalam masa dua minggu atau diiringi demam panas
  • Bisul yang kerap timbul
  • Terdapat garisan merah daripada bisul anda, yang merupakan tanda jangkitan telah memasuki salur darah anda
  • Keadaan yang menekan sistem imun anda, seperti transplan organ atau jangkitan HIV. Kanak-kanak dan orang dewasa yang mempunyai satu atau lebih bisul dinasihatkan untuk mendapatkan penjagaan perubatan.
Penyaringan Dan Diagnosis

Para doktor selalunya akan mendiagnosis bisul hanya dengan melihat kulit anda, tetapi kadangkala mereka akan mengambil sampel nanah untuk memeriksa jenis bakteria. Jika mempunyai jangkitan berulang, anda dikehendaki menjalani ujian untuk diabetes atau lain-lain penyakit yang boleh melemahkan sistem imun anda.

Rawatan

Doktor mungkin akan mengeluarkan nanah daripada bisul yang besar atau karbunkel dengan membuat insisi/torehan kecil di hujungnya. Ini akan mengurangkan rasa sakit, mempercepatkan penyembuhan dan membantu mengurangkan parut. Jangkitan yang dalam tidak boleh dihilangkan secara keseluruhannya. Ia akan ditutup dengan kain kasa yang telah disteril agar nanah boleh terus dikeluarkan. Kadangkala, doktor akan menetapkan antibiotik untuk membantu menyembuhkan jangkitan yang teruk atau berulangkali.

Pencegahan
  • Bersihkan luka-luka dan geseran kecil dengan sabun serta air dan sapukan ubat yang boleh didapati di kaunter farmasi.
  • Pakaian ketat mungkin nampak anggun tetapi pastikan ia tidak melecetkan kulit anda.
  • Pilihlah bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran serta sejumlah kecil protein tidak berlemak. Elakkan makanan berlemak atau bergula.
Tip Penjagaan Sendiri
  • Bubuh satu sudu teh garam ke satu suku gelen air mendidih dan sejukkannya pada suhu bilik. Tuam kain yang direndam ke dalam air suam bergaram tersebut ke kawasan dijangkiti lebih kurang 30 minit, setiap beberapa jam. Ini akan membantu memecahkan bisul dan mengalirkan nanah keluar lebih cepat. 
  • Basuh perlahan-lahan bisul anda dua kali sehari. Kemudian, sapukan antibiotik yang boleh didapati di kaunter farmasi. Kemudian, tutup dengan pembalut.
  • Elakkan memicit atau memecahkan bisul kerana ini boleh merebakkan jangkitan.
  • Basuh tangan anda dengan bersih selepas merawat bisul. Basuh pakaian, tuala atau apa-apa kain yang terkena kawasan yang dijangkiti.
Rawatan Alternatif
  • Minyak tea-tree. Minyak asas ini telah digunakan untuk berkurun lamanya sebagai antiseptik, antibiotik dan agen antifungi. Sapukan minyak tersebut ke bisul anda beberapa kali sehari. Minyak ini boleh menyebabkan tindakbalas alahan. Berhenti jika masalah timbul.
  • Ubat homeopati. Ubat homeopati untuk bisul termasuklah belladonna, hepar sulfuris dan silica.
  • Herba. Teh herba seperti dandelion dan red clover dipercayai boleh membantu merawat jangkitan bakteria. Ubat salap lain yang mengandungi marshmallow atau elm yang licin boleh melegakan keradangan.


KEPUTUSAN PENUH GA

huhuhu..mlm2 buta mama mau kuarkan result ga yg dh lama tertangguh...so kt sini mama mau tempek pict dihari cabutan GA mama 2 sebagai bukti utk korang semua...ok
jom view...

huhuhu...bila dh jd nombor ckit je upanya 88 undi..keh..keh...ke bakul mama yg besar n kertas cabutan yg kecik..keh..keh
 org yg paling teruja time cabutan undi....
 tgk ni,,,muka excited je time suh goncang2 bakul
 moh gaul2 dlu sebelum cabut..keh..keh..
 okeh kita tgk sape yg kenaaaaa....
 jeng..jeng..jeng...
pemenang pertama yang akan dpt benda alah ni dr mama...

cloth pad (pantyliner)
insan bertuah adalah bernomborrrrrr...
""
""
"
"
"
"

tararrrr..Syakila

cabutan kedua oleh my sis...
sory view tgn je la ekkkk...si raisya maintain menyibukkk...

hemm...sape lak pemilik hadiah yg sama cm yg pertama....
jeng..jeng..jengg...

""
""
""
""
"
"
"

pemenang kedua adalah  ::CIK LYNN::(uikk..cm student usm sama jer...)

untuk cabutan saguhati lak...hadiah xsama cm atas yekk..pemenang akan dpt gelang kristal dr mama

pemenangnya adalah....
jeng..jeng..jeng....

""
""
""
""
""
"
"
"
peserta bernombor

dan keseluruhan pemenang ialah...spt no berikut..xpercaya..sila rujuk senarai penuh yekk

kepada semua pemenang sila hantar maklumat untu proses pengeposan hadiah...
tahniah pd yang berjaya...yg xberjaya insyallah jika dimurahkan rezeki mama akan ada GA seterusnya...

opss..lupa nk kasi email..hntr ke email mama yekkk
shazlis_xtrem@yahoo.com



Sunday, May 29, 2011

Cutiiiii aka EL

disebabkan kesakitan bisul yang amat2 yg buatkan mama xlh nk duduk sesempurna owg lain n buat mama nk jalan xbrp selesa serta kesakitan yang menyengat2 cm ada sang penyengat duk sengat bontot mama..maka mama putus untuk bazirkan sehari cuti tahunan mama walaupun mula2 rasa cm sayang nk guna cuti yang tinggal ckit...
pasni mama pk nk p cari ubat ar..smlm call ummi...n she said beli antibiotik untuk elak bisul makin bengkak n menanah,,nk p klinik ngn bisul besar cmni..adus...xsanggup ar....mau dibelah or dikorek si doktor nanti ca mmg dh ada nanah kt dalam..huhuhu..baik mama picit sendiri...huhuhu...sblm ni naik bisul mmg xpenah p klinik..myb sebab tmpt dia naik xse strategik cm yg ni kot...just naik kt siku jer..n leh tgk ngn clear ni kt bontot mmg sah2 perlukan bantuan org n myb sbb kekentalan bontot mama menyebabkan kesakitan yang amat sangat..huhuhuhuhu..situ kn byk isi...hehehehe

p/s: hope esok xsakit cm arini...arini klu xskit mmg nk g keje sesangat tau..kje berlambak nk kena settle arrr
(sbb nk publish n add pict dlm entry untuk keputusan..so nmpk gaya xlh nk publish ag ler..)



Saturday, May 28, 2011

Keputusan GA mama dh dpt...

yuhuuuu..akhirnya dpt gak mama buat cabutan utk GA mama...tp sory yekk..xlh nk publish ag cz kad reader hilang lak...aduhai...menci tul la...so nmpk gaya esok la mama buat entry pengumuman GA mama 2..xsyok la xde buktikan..nnt kata mama pilih kasih lak...huhuhu..seyes..xde pilih2 kasi..semua cabutan dibuat my raisya n my sis...huhuhu..mama xcabut pun ekkk....

tp ada berita baik yekkkk...ada 3 pemenang tau..sblm ni mama ckp 2 pemenang je kn if mama mood ok akan ada 3 pemenang...huhuhu..actually bukan mood mama yg ok..mood my raisya yg ok..hahaha..so mama baik hati nk kasi 3 hadiah...so sabar yekk teman2,,,,


p/s: arini mama super2 sakit tau...bisul tengah membuak2 n membengkak..adusssss..nk duduk siksa tauuuu..huhuhuhu...xsuka la...



Thursday, May 26, 2011

New Photobook

citer lama..tp entry baru buat...hehehe...
hemm...photobook sperti biasa mama akan tempah ngn Kedaigambarkami
so minggu lepas photobook latest my family dh sampai..huhuhu..excited 2 duk tunggu lama...tp hasil penantian sgt2 puas hati..heheh...
kali ni mama beli saiz besar..kasi puas hati...best sikit duk nengok...cuma cm mama silap anta gmbr sikit..klu buh lg byk mesti lg best...huhuhu...
moh nengok phptobook kali ni...




opsss...payung baru pun ada...juga beli ngn blogger yg sama...
(hajat hati mau photoshot ngn payung baru utk join contest baby ngn payung,,tp xdpt kerjasama...so contest pn xjoin arr...photoshoot pn nehiiii)




Undian GA mama

ha'a..mesti korang tertanya2 bila mama nk buat cabutan undi utk GA mama..walhal dh seminggu berakhir...huhuhu..sory yekk teman2 yg join GA mama..mama sgt2 sibuk..even blog blh jenguk kejap2 je...klu buat entry pn xsempat nk bebel panjang...tmbh lak skrg ni mama sgt2 xsihat...selsema+demam+baik bisul 2 biji..so korang paham jelah mcm mana mama rasa..sgt2 stresss ng keje n segala dugaan yg datang ni..sgt2 mencabar tau..
so untuk cabutan undian..segala persiapan telah mama buat..sory la mama xsuka guna random.org if ada yg pertikai nape mama xguna benda 2 yg sgt cepat dpt result...huhuh...so cabutan undian akan dibuat samada mlm ni atau esok...n lepas2 terus mama akan papar dlm blog mama utk keputusan...harap bersabar yekk teman2...hadiah mama dh lama prepare..ada 2..tp myb akan ada yg ke-3....huhu


Wednesday, May 25, 2011

Muak ngn meeting

huhuhu..dh senja baru nk buat entry...cm hampeh je mama ni kn...huhuhu..seyes muak giler mama arini...byk keje n byk meeting jer...blh dikatakan arini kejap je dpt ngadap benda skrin ni...huhuhu...fenat sungguh otak ni...mana xnyer...korang bayangkan jerlah...dari pagi smpai petang senja cmni duk meeting...adussss...sakit jiwa tau....

mula2 kul 9 am meeting ngn bos dlu..smpai kul 10lbh..pastu kul 11 sambung meeting KIK lak (huhuhu..akhirnya kump mama tarik diri..xsempat nk siap projek la..tp masuk utk thn depan arrr)...pastu kul 2.30 smpai kul 4.30 meeting KIK induk lak..huhuhu..cuba korang bayang cmna mama..dh la selsema..sakit vontot lagi...mmg sesak la...huhuh..okla teman2..mama nk cau dlu...mau blk rehat2...uikkk..rehat ker..xde kot sbb mlm ni member my sis nk dtg blaja buat cupcake lak..adusss...penatnya mama..mau cuti esok klu blh,..tp apakan daya..nama mama dh buruk kes cuti ari2..td pg awal2 kena sound ngn bos sal cuti..huhuh..lantak la kn janji mama happy bercuti...keh..keh...

si raisya di pagi hari lahirnya...betul2 genap 2thn ni...mama buatkan pancake special utknya...selera tau dia mkn...sonok mama tgk...


Happy Birthday Papa

tepat jam 12.01 am maka genap la umur mr papa yg ke-29...huhuhu...tahun depan maka masuk la angka 3 kt depan utk mr papa ku...huhuhu...


mama harap papa akan panjang umur, bahagia dengan kehadiran mama n anak2 disisi serta orang disekeliling...moga papa akan terus mampu memimpin kami sekeluarga...moga papa kuat dalam hidup untuk menyara kami anak beranak ni...mama juga harap papa akan lebih matang dalam segala hal...(uik.,,xmatang ke laki mama ni...heheh...biasala anak mak kn..huhuhu)..juga moga papa jadi romantik ckit dr sebelum ni...teringin nk dpt laki romantik..xbyk pn xperla..keh.keh...meroyan ke hape mama ni...sedar diri..mr papa 2 mmg bukan jenis mat bunga la.
mama juga doa agar papa akan dapat keje yang stabil di umur yang baru ni...seyes teringin mama nk tgk papa berpakaian bersih dan kemas..xkisahla keje paling bawah...bukan xsuka keje papa..tp nk tgk papa bersih..leh gosok baju papa..hope papa dipilih untuk interview keje kt usm nanti...(sbb nk dpt interview pn susah kt sini tau)


Tuesday, May 24, 2011

Busyyyyyyyyy..

alahai...sgt2 la sibuk skrg ni..nk join contest pn xsempat...ghuhuhu...sgt2 la sibuk nk buat preparation utk Konvensyen KIK...mama ingt best jd ajk...ghupanya..hemm..mmg sgt2 xbest n asyik duk fokus keje ni jer..huhuhu..so utk result mama xlh nk umum lg la...belum diberi kesempatan nk buat cabutan...hehehe...tunggu seketika nant yekkk


meh mama tunjuk ckit menu birthday raisya ari2...
 coklat sudu..
 Cupcake utk birthday gurl n boy..

Monday, May 23, 2011

Memendam rindu...

adusss...tajuk xleh blah..mcm ore bercinta lak mama ni..keh..keh...mama bukan rindu kt incik papa la..tp mama rindu kt blog mama ni..rindu kt keyboard...rindu nk menaip n rindu nk BW...huhuhu...rasa cm hampir seminggu xberblog..padahal baru 4-5hari xberblog kn..keh..keh...xkisah la lama mana pn..tp mama just nk beritahu rasa hati mama skrg ni...lg lak cm byk citer...huhuhu..(smpai sudah mama ni duk ckp byk citer...citer sal s.alam pn xtau mana sudahnya kn..keh..keh)..sory la...mood mmg kelaut sejak akhir2 ni...kepala hotak mama ni cm buntu jer..byk je dut terpk2 hal keje...hal KIK la..xtau mana nk tumpu la..blog ni pun nk layan time cuti..hemm..broadband adik lak buat hal..adusss...mmg jiwa kacau la...mmg dasar berokkkkband sungguh la...keh..keh...okla..mama nk cau lu..pasni klu free mama buat entry ekk...nk p solat lu...


p/s: xsabar nk citer perihal birthday party raisya n mr papa...wlaupun xmeriah cm thn lepas..tp makanannya best2 la...puas hati sebab majoriti air tangan mama..hehehe..





Thursday, May 19, 2011

Peserta GA mama

petang semalam sebelum balik sempat la mama jenguk peserta2 yang join GA mama yg dianjurkan kt SINI
tapi mama just tgk follower lu..cari nama blog mama yg mama suh follow...hemm..ada yg xview pn follower..so xdpt la mama tgk...jdnya mama pun cari la kt list follower mama...huhuhu..penat gak cmni...hemm..ada la jugak mmg xde nama dlm follower mama..kt list follower dia pn xde blog mama..so nnt mama akan listkan nama yg xlengkap yekk..nk suh semak balik la...
agak meiah gak la GA mama kali ni...huhuhu..penat menjengah bahagian Follower peserta...uikk..entry mama lum jengah tau..satu2 la..tp ada la 1-2 entry mama dh jengah n siap tinggal jejak...
moh tgk senarai lu yekkk...
  1. http://sakuraryani.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  2. http://mummydonakesya.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  3. http://crazyabtcontests.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-mamaraisya.html
  4. http://luvnabilndamia.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  5. http://zaiikulim.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  6. http://stayinheart.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamraisya.html
  7. http://nanakimie.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  8. http://diariummi-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  9. http://taufidris.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  10. http://sukahati-fieda.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  11. http://nanamrul-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  12. http://fasyafrina.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  13. http://zueannaleeya.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  14. http://mascontestgiveaway.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  15. http://fadzillah-kamarudin.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  16. http://mamaizzul.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  17. http://join-giveaway.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-mamaraisya.html
  18. http://joelwithcontestsandgiveaways.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  19. http://lovelygiveaway.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  20. http://joelwithcontestsandgiveaways.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  21. http://intanberliangacontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  22. http://nurnuha-syakila.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  23. http://jueleecontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  24. http://mrsfizacontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  25. http://qard91.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  26. http://mamaizzya.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  27. http://mamaaerishtwo.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  28. http://mamiuyuncontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  29. http://azatiesayang-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  30. http://cempakakuningku.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  31. http://emmileen.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  32. http://fiezayie.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-mamaraisya.html
  33. http://mamaqiscontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  34. http://ikapukpuk-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  35. http://inahasan.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  36. http://canteek-selalu.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  37. http://deqlis-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  38. http://darlingninie-cgl.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  39. http://ummihannaluqman.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  40. http://queenroszaliza.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  41. http://lynnlinda.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  42. http://nettskerepek.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  43. http://seindahfarhana.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  44. http://ibuziqri.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  45. http://mummymairacontestga.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  46. http://sayangkuzie.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  47. http://akukeranikedaimotor.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mama-risya.html
  48. http://mysweetkiddysgacontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  49. http://dyahahaslittlecottage.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  50. http://kasihfarhana.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-mamaraisya.html
  51. http://bluepinkbaby.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  52. http://nisajijah.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  53. http://miadress.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  54. http://my-khalish.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  55. http://fatinlovecontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  56. http://alycia-dan-contest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  57. http://comeldancomot.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  58. http://sarah-rinduselalu.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  59. http://bambam-addicted.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  60. http://segalanyerkuterima.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  61. http://syimaemisukahadiah.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  62. http://adam2910.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  63. http://anakdaraku.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-mamaraisya.html
  64. http://tiefazatie.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  65. http://erawatie18.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  66. http://sitizahrah2009bunga.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  67. http://rinna57.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  68. http://ogy2112.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  69. http://inasepi.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  70. http://rosrusli-contest.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  71. http://izancute.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  72. http://sofiah-andaikutahu.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  73. http://ayuayu101.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  74. http://rosilahi.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  75.  http://lisaafhacontest.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html
  76. http://d3y4n4.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  77. http://chinky-winky.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  78. http://aiqhil.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  79. http://sesucikasehsuchi.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  80. http://pinkummi.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  81. http://usharapa.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-of-mamaraisya.html 
  82. http://blogjuniza.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  83. http://suka-sukacontest.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  84. http://norazwa50.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  85. http://myapeapeaje.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  86. http://gacontestsunsweetz.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html 
  87. http://lovecontestverymuch.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.htm
  88. http://telagaputihworks.blogspot.com/2011/05/1st-giveaway-dari-mamaraisya.html

Raisya demam la plakkk

arini mama dtg keje ngn berat hati...huhuhu...ptg semalam..masa ambik raisya kt umah ngasuhnya...badan rasa cm panas semacam je..mama pk cz cuaca panas kot..pastu balik umah raisya aktif cm biasa...huhuhu..pastu time nk mandi maghrib 2...mama rasa badan dia panas lain macam jer...so...mama call mr papa n bgtau raisya demam..hemm..semalam...mmg mama xlena tdo..duk buh air bunga raya kt kepala raisya nk suh suhu badan stabil...ubat demam lak mmg raisya xnk makan..meraung2 xnk..puas mama pujuk..xnk jugak..last2 nmpk dia lena ckit mama buh ubat demam kot bontot...tp suhu xturun2 gak..adus..dr mlm smpai pg mama xlena tdo..tiap 10 minit mesti kejut n mama mesti buh air daun bunga ..suhu maintain tinggi gak...dh la cek suhu raisya xbawak blk..so xtau brp suhu bdn dia..yg pasti sgt2 panas...mata dia pn berair bila tdo..that mean mmg panas ar 2 badan dia kan..

pg ni dia cm lemah badan jer..xceria...pastu merengek2..mama paham raisya mmg xsedap badan..mama pn rasa cm nk demam jugak kes xcukup tdo..huhuhu..yela..biasa klu raisya demam mama sikit pn xsusah n lena jer tdo tp bila papa xde..mama tau betapa susah n pentingnya papa kt sisi...tp setakat ni alhamdulillah mama syukur sgt walaupun papa xde raisya xde la merengek teruk2 n xde nangis2...biasa klu papa ada cnfrm raisya nangis n merengek teruk...myb raisya paham dia cuma ada mama skrg ni..huhu...

pg td tinggal kt pengasuh pn mama risau jer...byk kali pesan itu pesan ini kt pengasuh...sbb ni kali pertama raisya demam sejak duk ngn pengasuh baru..biasa pengasuh lama...mmg dia super2 caring bab raisya demam..dia byk ajar mama n papa cara nk handle budak demam ni..tp bila pengasuh baru ni...mama lak nk kena ajar pengasuh cz pengasuh baru ni cm takut2 je even nk garang2 ckit ngn raisya pn takut walhal bukan mama kisah sgt pn..jnji raisya dengar kata...berdisiplin n ok...ajar cm anak sendiri la kn...huhuh..xkisah la cmna pn jnji dia jaga raisya ngn baik...huhuhu

okla...nnt mama story mory lagi...nk start kursus lak ni..hehe