>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

**Perihal Raisya**

Lilypie Kids Birthday tickers

PengikutKu...

Wednesday, December 16, 2009

RAISYA DEMAM..

Hujung minggu (11-12/12/2009) yang agak teruk gak aku rasa...
hemm...petang Khamisnya..pengasuh si Raisya ni cakap kt aku si Raisya mcm nk demam...n aku cm biasa ar..just ckp ok jer...
hemmm..balik jer umah nmpk ar lain ckit pd Raisya 2..nmpk cm xsihat ar..muka pun merah jer skali ngn bibirnya...rasa kt dahi..fuh panas gak ni...hemm...so ptg 2 xmandikan Raisya just lap2 kan badan jer....takut dia xselesa nk tidur bila xmandi petang kn...
hemmm..malam lak suhu makin panas..tp xtau ar brapa bacaan termometernyer...xde la plak wt spare kt umah termometer...hehehe...tp badan Raisya mmg sgt panas..kul 9 mlm..si papa lak dh suruh kasi ubat demam kt Raisya takut makin melarat...hemm...aku ikut jer...hemm...pas makan ubat Raisya terus tidor myb dia rasa sgt letih ngn keadaannyer kot..klu x...time 2 still xtido lagiii..
hemmm...mlm 2 aku tido cam biasa jer cz masa aku tido 2 demam Raisya dh kurang ckit panasnye...cm xde per2 berlaku jer..hehehe..tp si papa ni mmg dh xlena tido dh bila rasa suhu Raisya makin meningkat bila dh ke tengah malam...
fuh....mmg Raisya mlm 2 xmeragam pn..cuma suhu badan jer naik ngn cepat...hemm..cm biasa mlm2 mesti Raisya akan bangun mintak susu..so dlm kul 4 Raisya mintak susu.. time 2 baru aku perasan suhu badan Raisya naik..hehehe..teruk tul dapat mama cmnii kan..hua..hua..hemm...tgk kt kepala Raisya...uik..papanye dh letak kain basah kt dahi nk kasi suhu turun ckit...bagusnyer papa..
kul 5 Raisya dh siap bangun n duk teran nk berak...fuh pelik ni..kul 5 pagi bangun berak...xpenah lg sebelum ni...hemm..dh setle Raisya meneran..aku p basuh...uik..pesal punggung Raisya ada bintik2 merah ni...banyak lak 2...ckn alergi ngn pampers lak...dh 6 bln guna pampers ni xpenah problem pun...hemm...aku just buat cm biasa ar...hemm..raisya bangun agak lewat ckit ari 2..dlm kul 8lebih...hemm...ok la...aku pk sbb dia demam kn..so bagi dia rehat lebih ckit ar...Raisya bangun jer tdo terus teran berak lg skali..uik...pesal ni..aku pk myb bila dia demam akan selalu berak n kuat kencing cz nk kuarkn suhu badan yg panas..hemmm...p basuh cm biasa..tp merah dh makin banyak n bertambah dr yg sebelumnya,...hemm..masa nk pakaikan pampers aku tgk..mmg teruk sgt..tp cm dh boleh agak jer bnda merah2 2..hemm...cek kt tempat lain..uik kt ketiak pn ada gak...sah...ni mesti Raisya kena campak...hua..hua...patut la suhu badan xturun2..
hemm...pagi 2 p klinik...mintak ubat demam...tp doktor xde ckp per2 pn sal campak ni..dia just cakap campak ni untuk bagi antibodi bagi elak campak naik lagi lain kali...that mean...hnya satu kali ajelh akan kna campak...huhuhu

petang 2 tetiba jer papa ajak balik sg.tong...pesal lak mamat ni..cakap xnk balik minggu nii..hemmm...tp aku follow jer...dia cakap nk ambik air tawar utk kasi campak 2 kuar cepat n Raisya xde la demam lama2...lg lak kitorg xpandai sgt nk handle baby time kna cmpak kn...huhuu..balik jer..sampai sana kul7..kul 9 p umah tok bomoh ambik air tawar...ingat mlm 2 dh ok..mmg time balik rasa badan raisya ok ckit...hemm..tetiba jer kul 10lbh Raisya menangis kuat jer..puas pujuk n dh xnk ngn mama n papanyer..asyik nk ngn tok ma jer..uik..pesal raisya ni..heran aku...xpenah pn sebelum ni nangis cm 2...takut sangat2...hemmm...nmpk cm dh ok ckit..Tok Ma Raisya masukkan dlm buaian...emm..ok tido wlpn mula2 dia nangis2 xnk tido dlm buai...hemm..kul 11lbh angkat masuk bilik...ok..setle..tp sebenarnya xsetle pn...kul 1230 Raisya tetiba nangis ngn kuat cm 1st td...adoi pesal ni Raisya..badan xde ler panas cm malam mula2...hemm..sume yg ada kt dalam umah 2 bangun..mmg xboleh nk tido ar...cz raisya nangis ngn kuat...skali lg tok ma yg pujuk n raisya tido...tp mmg xlama...kul 3 skali lagi dia nangis...kali ni mmg dh xblh nk tahan...terpaksa usaha cara lain..tok abah nye lak cuba bakar garam n lada kering..katanyer nk halau hantu2 atau bnda2 yg sangkut kt Raisya,..fuh...xjd gak..mkin kuat nangis smpai suara Raisya dh serak n xbrp nk kuar...kesiannye...pesal ni Raisya...
hemm..dh abis usaha n baca ayat al-quran mmg xberenti gak..last2 tok abahnya p ambik tok bomoh yg kitorg p jumpa td...hemm..sib baik dia bangun...pas dia tiup cm ok ckit tp xlama pas2 nangis lagi....last2 dia mengalah cz xpenah lak jupe kes cm 2...tp raisya tido gak cz mengantuk sangat cuma nk kna henyut terus buai 2..xklh henti klu henti gerenti dia nangis..mlm 2 tok manya korban kn tido cz raisya just nk ngn tok manye ajer...kami yg lain lak just tido2 ayam jer...mmg rasa mlm yg agak panjang...sgt2 mengantuk n letih...
esoknya p try kt my pak sedara lak...hemm...tp siang hari Raisya xde la nangis cm mlm ar..p kt pak sedara...dia tiup2 ckit n buat air tawar...balik 2 mandikan raisya n kasi dia minum air..nmpk merah cm dh makin banyak that mean dh makin ok ar cz cmpk ni nk kna kasi dia kuar habis klu x..badan akan jd lemah n longlai...
mlm 2 pas maghrib Raisya skali lagi nangis cm mlm sebelum 2..fuh ngeri sangat2..ingt dapat ar berehat mlm ni cz semalam dh korban tido dh...hemm...tp kira nasib baik gak cz tok abah patut duk umah satu lagi tp tetiba jer mlm 2 dia dtg belah sini...bila tengok Raisya cm semalam terus dia kuar p cari bomoh yg lain lak...hemm...xsmpai 15minit dia dh siap bawa bomoh tp yg ni yg lain..tp aku lak cm penah tengok jer yg ni..hemm...anak murid atuk aku rupanyer...hemm..time dia smpai raisya dh tido sebab terlalu mengantuk tp mmg tido xlena ar...bomoh 2 buat air tawar..tiup2..pas2 dia tiup kt kepala Raisya lak...hemm..nmpk raisya dh lena n makin ok..hemm...so masukkan dalam buaian..nk letak kt atas katil takut dia nangis lak..hemm...lama gak bomoh 2 tgu takut2 raisya nangis lagi...hemm...dh cm lena..dia pn start citer...katanye dia nangis 2 bkn aje sebab xsedap badan tp ada something wrong..ada benda luar ajak dia main..benda 2 ada kt beranda umah jerr..fuh terkejut beruk gak aku...hemm...patut la raisya nangis cm2....seram sejuk gak aku...tp xper la...Raisya dh ok..mlm 2 masing2 tdo ngn lenanyer...si tok ma nyer org yang paling awal n paling lena tido...aku n tok abah xde la lena sgt....kna gak beringt2 takut jadi balik...tp setakat hari ni Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment