>

**Kami**

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PengikutKu...

Wednesday, August 3, 2011

Sakit Jantung


hemm..penyakit yang sangat ditakuti oleh semua orang...huhuhu..tp bukan mama yekk...
hemm..tghari td mama dikejutkan dengan berita ni....salah sorg staf diunit mama disyaki ada penyakit jantung..isk...tersentap mama seketika...hemm..nmpk ok jer luarnya...sape sangka mcm2 penyakit boleh timbul nun didalam badan kita...
so bila dgr cm2 mama cuba la interview dia cmna rasa mula sakitnya...sebabnya nak tahu satu hal..pastu mama pn dah lama duk rasa something ngn salah satu organ penting dalam badan mama ni..so nk confirm betul ke tidak pe yg mama duk rasa selama tahun-tahun kebelakangan ni....

hemm..sesi interview kejap je...mama just tnya simptom2nya aje...n katanya dia rasa sakit kt ulu hati, kt jantung rasa mencucuk2 n kadang2 rasa sesak nafas....hemm...tp sebenarnya dlm hati mama ni dh risau mcm2..sbb simptom2 2 mmg dah terbiasa ngn mama...tp sbb takut punya hal mama diamkan aje...bgtau mr.papa pn dia ajak tp mama mmg xberani nk g cek..so selagi boleh tahan...tahan jelah..sebab rasa cm biasa kan...so bila dgr staf mama pn start mcm 2...buat mama lagi risau la...nk je g cek cepat2..moga2 per yang mama duk risau 2 bukan sakit jantung tp benda biasa je bg badan mama ni...huhuhu....

arwah atuk mama dlu penah cek jantung mama (opsss..arwah atuk dlu bomoh kampung so dia tau la serba ckit nk cek sakit jantung n others...)hemm..katanya mama ni ada masalah jantung tp xteruk sgt lg...seingt mama masa 2 umur mama 19-20thn cm2 ar..lupa la..nk g klinik mmg sejak azali penakut kn..so abaikan..selagi boleh bernafas elok...dh lama mama cek ngn arwah atuk sbb masa 2 mula2 rasa sakit cm simptom2 staf mama ckp ar...so dia bgla ubat n alhamdullilah hilang ckit sakitnya tp sejak itu seingt mama mmg mama xleh terlampau letih, terkejut atau risau mmg cnfrm akan rasa cm semput n mencucuk2 balik kt dada ni...hemm..tp herannya bila doktor cek jantung time medical check-up xpenah pn dia bgtau jantung problem...so mmg mama abaikan smpai sekarang..sakit2 kt dada pn buat dekkk je..

rasanya mama penah post sal problem mama ni kt FB mama..kt sini xpasti lak..rasanya dh ada..ramai yg suh mama p klinik...tp mama mmg ckp awal2 mama takut..tkt keputusan menjurus ke sakit yang pelik2...buat mama lg sesak nafas...huhuhu..


p/s: patut la minggu ni aka mlm Ahad mama terpk sal sakit jantung..rupanya mama nk dgr brita org sakit jantung..tp sebenarnya mlm 2 mmg mama sesak nafas sgt2..2 yg terpk cm2...mengalir gak air mata menahan sesak nafas n mencucuk2 kt dada..smpai ke mama blh terpk..sempat ke mama beraya tahun ni..ada ke x lagi mama utk hari esok...mcmana la anak mama if mama xde...hemm..mcm2 la duk pk...hanya doa jelah meredakan segala persoalan 2....
***hemm..mmg mama ni jenis mudah pk benda2 pelikkk..


meh tgk gejala2 penyakit jantung yang mama C&P..sory jumpa versi indon lak...keh..keh

Gejala-gejala yang dirasakan jika mengalami penyakit jantung koroner antara lain rasa sakit atau nyeri di dada di mana kebanyakan orang menyangka itu hanya sebagai gangguan pencernaan. Lalu gejala lain yaitu merasa tertekan di tengah dada selama 30 detik sampai 5 menit. Hal lainnya adalah keringat dingin, berdebar-debar, pusing, dan merasa mau pingsan. Gejala ini tidak selalu dirasakan penderitanya. Tanda peringatan lain adalah napas tersengal-sengal pada saat berolahraga.

Selama beberapa bulan sebelum serangan jantung biasanya penderita penyakit jantung sering merasa sangat lelah. Jangan menganggap gejala ini disebabkan oleh kurang tidur dan stres akibat pekerjaan.

Rasa nyeri atau rasa ditekan di dada, yang disebut angina, memberikan peringatan kepada setengah dari mereka yang menderita serangan jantung. Beberapa orang mengalami napas tersengal-sengal atau kelelahan dan perasaan lunglai sebagai gejalanya, mengindikasikan bahwa jantung tidak mendapatkan cukup oksigen karena penyumbatan koroner.

Biasanya beberapa hari menjelang mengalami serangan jantung hebat, seseorang akan mengalami kontraksi otot secara tiba-tiba di dada yang merupakan serangan kecil atau serangan jantung ringan. Serangan jantung ringan umum terjadi sebelum serangan besar beberapa hari kemudian.